søndag 9. desember 2012

Susann Henderson: Det blå rommet

En smakebit på søndag, som Mari i Flukten fra virkeligheten startet. Dette er blitt et fast innslag søndager, og jeg gleder meg hver uke til mange gode smakebiter.



Denne søndagen har jeg valgt en liten smakebit fra boka "Det blå rommet", skrevet av den amerikanske forfatteren Susan Henderson. Jeg har ikke begynt på den enda, så jeg velger å ta et utdrag fra bokens omslag:

"Moren vår hadde ikke vært ute av soverommet på fire dager. Siste gang hun var ute, var ved middagsbordet den dagen far dro på forretningsreise. Hun sa hun var for sliten til å lage mat, og ga oss en eske sjokoladedonuts før hun lukket døren. Hun var så sliten på den tiden, så jeg ble ikke overrasket over at vi ikke så henne morgenen etter."
Boka handler om at Tillie på syv år vil at moren skal bli glad igjen, men etter at familien må flytte på grunn av farens arbeid, forsvinner mamma. Nå blir det Tillies leting vi leser om.

13 kommentarer:

  1. Det verkar vara en sorglig historia. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Åh,denne står på ønskelisten min og håper at jeg får denne til jul selv om jeg egentlig tviler. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en trist historie, ja!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for smakebiten! Dette høres ut som en veldig trist historie!

    SvarSlett
  5. Håller med Monika om att det låter som en sorglig berättelse, men den verka bra :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Kommentar til alle: Ja, det ser ut til å være en trist historie, men håper den ikke bare er "svart".

    SvarSlett
  7. Det er en trist historie, men dessverre virkeligheten for mange barn. Hadde selv en mor som mer eller mindre forsvant inn i sin egen verden pga psykisk sykdom. Og de i en tidsperiode der dette var mer tabubelagt enn idag. Ikke enkelt for et barn å forholde seg til. Fint at noen skriver om dette tema. Tror at jeg kommer til å lese den. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  8. Det blå rommet står p leselisten min. Takk for at du minnet meg på den for den har ligget her lenge. Det høres ut som en sår bok og det er kanskje grunnen til at den er blitt utsatt.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  9. Denne har jeg hørt om, har virkelig lyst å lese den. Spennende tema:) Takk for smakebiten og ha en fin søndag!:)

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten. Ännu en bok att lägga till läslistan...

    SvarSlett
  11. Denne ser fin ut.. Skal sjekke den ut. Ha en fin søndag.:)

    SvarSlett
  12. Oi, denne smakebiten ga et sterkt inntrykk - fikk veldig lyst til å lese boken. Dysfunksjonelle foreldre er utrolig vond lesing,og det e nesten så jeg kvier meg. Men bare nesten - boken virket rett og slett for god til å la være å lese.

    Takk for smakebiten, og fortsatt fin søndag!

    SvarSlett