søndag 23. november 2014

En smakebit på søndag, adventstid snart


 


 

Så er det søndag igjen, og vi legger inn en liten smakebit fra noe vi leser eller skal lese. Eller noe vi lytter til. Det er Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten som står bak dette tiltaket.


Elias Søvold-Simonsen og Nora Amundsen i Karsten og Petras vidunderlige jul

 
Det er snart adventstid, og det er vel egentlig en ventetid for både voksne og barn. Jeg gleder meg til å pynte med lilla og lys i alle vinduer og inne i stua. Og sette opp lys i busker og hekk ute. Og ikke minst bake litt. Kakeduft og røkelse i huset  - det er adventstid for meg. Og for barna, ja, nå er det barnebarn for min del, da er det øvelse på julesanger, laging av pepperkakehus og figurer, åpne kalenderluker hver dag med små koselige ting,(og noen bruksting), godis og julefigurer til treet. Og så lytter vi alle til musikk. Denne gangen er de Karsten og Petras  nye jule-CD som er i vinden. Her er det varierte julesanger, noen skrevet for Karsten og Petra-filmene, som for eksempel Frøken Kanins trøstesang, Bassa og flere. Og så er det også med noen gamle tradisjonelle julesanger, som Nå tennes tusen julelys, På låven sitter nissen og O jul med din glede.  En koselig jule-CD.

Karsten Og Petras Vidunderlige Jul - Filmmusikk

13 kommentarer:

  1. Ja, det er en koselig og tradisjonsrik tid vi går inn i nå! :)
    Julemusikk og julefortellinger passer godt fra advent og gjennom hele desember synes jeg. Kos deg, og ha en god søndag! :)

    SvarSlett
  2. Snart er det jul! Så koselig at du gleder deg til å være sammen med barnebarna. Jeg gleder meg vilt til det er min tur til å bli bestemor :) Men siden det ikke skjer med det første lager jeg fortsatt julekalender til datteren min :)
    Nyt søndagen med lys og lesing :)

    SvarSlett
  3. Musik och julberättelser, det lät härligt. Trevlig söndag!

    SvarSlett
  4. Jeg gleder meg veldig til adventstiden. Henge opp pakkekalender. Bake og pynte sammen med sønnen min. Fin julemusikk hører med :)
    Karsten og Petra filmen var sønnen min å så på kino i går, og jeg venter spent på at han skal kommer hjem fra overnatting hos mormor og morfar

    SvarSlett
  5. Jag ser verkligen fram emot advent, när alla ljus kommer upp. Det behövs nu så mörkt som det är.

    SvarSlett
  6. Ja nu går det fort till jul minsann

    SvarSlett
  7. For meg som jobber i barnehage er førjulstiden utrolig travel. Prøver å ha roen hjemme, men jeg er liksom ferdig bakt og ferdig limt når jeg kommer hjem. Laget deig til kakemenn i går, og lot barna bake dem mens jeg gikk på teateret og så Hellemyrsfolket for andre gang. Denne cd`en høres utrolig koselig ut, mine småbarn på jobb elsker at jeg leser Karsten og Petra, så denne cd`en hadde vært midt i blinken. Ha en fin søndag Åslaug :)

    SvarSlett
  8. Ja,det er en herlig om travel tid vi går inn i, jeg holder på å pakke inn de siste kalendertingene slik at det er ferdig til neste mandag. Ellers blir det å gjøre klar advendt. Ha en fin søndag, Åslaug :-)

    SvarSlett
  9. Takk for smakebit. Selv tenker jeg å ta det meget rolig i desember, ingen julestress, bare kos og lyse opp..

    SvarSlett
  10. Julen är en fin tid, men det blir ofta lite för mycket stress innan man kommer in i den där lugna njutningsfasen...

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten :) Bara en månad och en dag kvar till jul :)

    SvarSlett
  12. Så koselig! Ønsker deg en flott uke, med masse stemning :)

    SvarSlett