søndag 25. januar 2015

En smakebit på søndag


Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten er her for oss hver søndag - i dag intet unntak.

 Jeg har så mange gode bøker på vent, fikk melding fra biblioteket om at det er kommet noen dit også.

Velger en liten smakebit fra en bok jeg har sittet og bladd i her hos min datter, "Jorden skal gråte" av James Wilson. Dette er USAs historie aett med indianernes øyne.
"Kampen mellom indianere og hvite hørestil vestens populærkulturelle mytologi. Men bak heltehistoriene om Sitting Bull og Geronimo finnes det en ganske annen og viktigere historie. Den handler om hvordan en genuin kultur slaktes ned av en teknisk overlegen motstander, om hvordan urbefolkningen i Nord-Amerika reduseres fra flere millioner til mindre enn 250 000"
En interessant og fascinerende bok om en skamplett i USAs historie og en fantastisk historie om hvordan urbefolkningen levde før de hvite kom.

16 kommentarer:

  1. Har lest en del romaner med dette tema, men aldri sakprosa. Kanskje det hadde vært noe? Takk for supert lesetips og fin smakebit!

    SvarSlett
  2. Och historien fortsätter att upprepa sig. Det är tragiskt. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Takk for interessant smakebit!
    God søndag! :)

    SvarSlett
  4. Jeg har vært hos svigerforeldrene min på Østlandet i helgen og en av kusinene til svigerfar heter Margaret Skjelbred. Etter å ha lest dine ord om den første diktsamlingen hennes ba jeg om å få låne alle diktsamlingene av svigermor. Jeg har lest romanene, men ikke diktsamlingene og det inspirerte du meg til å gjøre :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Uff, det er virkelig en tragisk historie, det som har skjedd med urbefolkningen i Nord-Amerika, og alle andre steder i verden egentlig. Den hvite mannens trang til makt har virkelig ødelagt mye her i verden. Denne boken har jeg lyst til å lese.

    SvarSlett
  6. Spennende smakebit. Jeg har lest boka om Geronimo, og noen andre bøker om de amerikanske indianerne.. det er skammelig hva de har blitt utsatt for. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Den boken är säkert intressant.

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten. Tragisk historia, säkert intressant att läsa.

    SvarSlett
  9. Den har jag väntandes i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. En viktig bok! Det er bra du leser og formidler videre. Det er mye historie vi tror på som ikke er sann. Håper boka er lærerik og interessant.
    Forresten: Jeg liker forfatterportrettene som dukker opp i høyre hjørne :)

    SvarSlett
  11. Takk for smakebiten. Har lest en bok om dette temaet tidligere. Husker ikke i farten hva den het

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. låter intressant och lärorikt! tack för smakbiten!

    SvarSlett