torsdag 5. mars 2015

Lori Lansen: Ved stupet

Ved stupet - Lori Lansens

Jeg har tidligere lest Aldri alene, Livet tilbake og Reisen hjem av Lori Lansen. Likte disse bøkene veldig godt, så jeg gledet meg til Ved stupet.

Her handler det om attenåringen Wolf Truly, som har bestemt seg for å gå opp i fjellet og ta sitt eget liv. På veien opp møter han tre kvinner som av ulike grunner oppsøker fjellet. Han skygger unna og vil ikke ha noe med dem å gjøre. Men da de etter kort tid roter seg inn i vanskelig terreng, og raser ned en fjellside, må de trå til å hjelpe hverandre. Da de må tilbringe dager og netter i det ville fjellet, må de nødvendigvis bli kjent med hverandre, og historiene til både Wolf og de tre damene kommer etter hvert fram. Det er ikke bare solskinnshistorier som kommer fram, her er det tøffe skjebner og harde liv. Og naturkreftene blir også noe de må kjempe med. En kamp på liv og død.

Her skulle alle ingredienser være tilstede for å bli en herlig leseropplevelse, men dessverre, dette ble ikke noe for meg. Hvorfor? Ja, det lurer jeg på sjøl. Har jeg lest for mange slike "skjebnebøker" i det siste? Er jeg blitt alt for kritisk til slike romaner? Har ikke svaret, men i allefall ble det nok. Skal lese krim og andre typer bøker en periode, så får tiden vise hva jeg tar fram i neste omgang.

Juritzen forlag
2015
381 sider
Oversatt av Ragnhild Eikli
Bokmål




2 kommentarer:

  1. Informativ omtale - Jeg leste Aldri alene jeg, og da ble det bare med den ene.....

    SvarSlett
  2. Denne fikk jeg akkurat i posten, men jeg har ikke lest den. Jeg opplever noen ganger at jeg har lest for mange like bøker og må skifte over til noe helt annet, så det kan jo være det "bare" er derfor :-)

    SvarSlett