fredag 27. mars 2015

Paganinivariasjoner i Olavshallen



Sitter igjen med en god følelse inne i meg etter en fin konsert i går kveld. Ble invitert av min datter til konsert med Trondheim symfoniorkester ledet av en gjestedirigent fra Venezuela, Rafael Payare. Han har bakgrunn fra  El Sistemabevegelsen, som bruker musikk for å å hjelpe barn i utsatte og fattige miljøer og gi dem muligheter til å uvikle seg. Og den karismatiske og dynamiske Rafael Payare er et flott eksempel på disse.

 
Orkesteret spilte Beethoven og Brahms, men det var solisten som ga meg den største opplevelsen. En russisk, ung pianist, Lukas Geniusas spilte Rasodi over et tema av Paganini, av Rachmaninov. Og det gjorde han med bravur! Da jeg er svært glad i både Paganini og Rachmaniniv var dette rett i blinken. Og etter trampeklapp spilte han et ekstranummer som jeg dessverre ikke kan si noe mer om, annet enn at det var et fyrverkeri av klaverspill!

 
Måtte bare dele denne fine opplevelsen med dere!
 

1 kommentar:

  1. Herleg med påfyll av flott kultur.

    God påske frå Anne-Mari

    SvarSlett