onsdag 27. mai 2015

Lucy Clarke: Den du ikke var



Jeg må innrømme at jeg ikke var særlig motivert for denne boka, ikke minst på grunn av omslaget. Hvorfor må så mange bøker ha bilde av en dame som snur seg bort - med natur i bakgrunnen.? Det  finnes da så mange gode illustratører som kunne gjøre noe mer ut av dette!
Nok om det. Over til boka.

Eva er gift med Jackson, som hun er lykkelig sammen med. Men så skjer det en dramatisk drukningsulykke der han blir borte i sjøen. Letingen gir ingen resultater, og Eva bestemmer seg for å finne familien til ektemannen. De bor i Tasmania. I møtet med Jacksons bror, Saul, og faren Dirk, oppdager Eva at hun ikke har kjent Jackson. Han har levd et helt annet liv enn hva han har fortalt, og Eva sliter mellom sorgen og savnet etter sin store kjærlighet og ønsket om å finne sannheten om han. Og broren Saul viser seg å være den rake motsetningen, en person Eva får tillit til og følelser for. Dette blir det dramatikk av.  

Kort sagt: Et skikkelig drama med følelser, kjærlighet, tap og bedrag. Som det står på bokas bakside: Sannheten er - at alt var løgn
En skikkelig page-turner. Jeg lot meg rive med, men sitter igjen med en følelse av at dette var en typisk ukebladsroman. Og det er greit nok. Vil du lese en grei sommerroman, les da "Den du ikke var", og kos deg med den!

Takk til forlaget for lesereksemplar.

AprOpos
2015
333 sider
Oversatt av Helene Limås
Bokmål

1 kommentar:

  1. Både coveret og handlingen minner om noe jeg har lest før, uten at jeg greier å sette fingeren på det. Sommeren er på vei, så litt lett sommerlektyre i solsengen er jo ikke å forakte, takk for fin omtale!

    SvarSlett