mandag 4. mai 2015

Viveca Sten: I natt er du død

Sten_INattErDuDod

Jeg har ikke lest noe av VIveca Sten tidligere, og begynner som vanlig midt i en serie. Egentlig syns jeg det er helt greit, for jeg har aldri noe forsett om å lese alle bøkene til alle forfattere.

Romanen begynner med at den unge psykologistudenten Marcus Nielsen blir funnet hengt i leiligheten sin.. Alt tyder på at det er sjølmord, men moren hans er overbevist om at dette ikke stemmer, og politiet blir koblet inn i saka. Etterforskeren Thomas Andreasson arbeider sammen med Margit Grankvist for å finne ut hva som har skjedd.

Like etter at den unge studenten blir funnet død, blir flere menn i femtiårene funnet drept i sine hjem. Det viser seg at alle har en felles bakgrunn som kystjegere, utdannet ved Kystjegerkommandoens rekruttskole i Korsør utenfor Sandham. Dette skjedde for tretti år siden. Denne utdannelsen var hard og tøff, men nettopp disse karene hadde opplevd en mer brutal tid enn andre kystjegere. Dette på grunn av en nidkjær, grusom og hevngjerrig sersjant, som ikke skydde noen midler i behandlingen av rekruttene. 

Romanen er både spennende og brutal, og før etterforskerene finner løsningen, er det mange gamle saker som rulles opp. Vibeca Sten skriver lett og oversiktlig, sjøl om hendelsene strekker seg over tid. De mange Innsmettene fra en dagbok som har stor betydning i saka, gjør at historien blir realistisk og troverdig. En bra krim, uten at jeg ble helt imponert.  Men er nok ganske sikker på at jeg kommer til å lese mer av Viveca Sten.


Cappelen Damm
2013
425 sider
Oversatt av Kari Engen
Bokmål

1 kommentar:

  1. Jeg har ikke hørt verken om serien eller forfatteren. Ser ut som noe jeg godt kunne tenke meg å lese, takk for flott tips!

    SvarSlett