mandag 27. juni 2016

Martina Haag: Det er noe som ikke stemmen


Denne boka kommer ut i august, men jeg har fått lese den nå. Romanen handler om å overleve når familien rives i biter av utroskap og ekteskapsbrudd. En deprimerende sak.
Hovedpersonen er Petra. Hun er en framgangsrik forfatter og skriver humoristiske bøker om relasjoner. Hun tror hun er lykkelig gift med TV-reporteren Anders, og de har to barn sammen. Men i det siste har hun hatt en beklemmende følse av at det er noe som ikke stemmer. Og anelsen er riktig, og kort tid senere forlater Anders henne. Petra er knust, og vil kjempe for ekteskapet, men må gi opp.  
Hun tar seg jobb som turistvert på en avsidesliggende turisthytte i nord-Sverige. Her skal hun leve i tre uker, mest alene, og i pakt med naturen. Målet er å skrive en ny bok, men også for å komme bort fra den knugende situasjonen hun er kommet i. Denne gangen skal det ikke bli noen humoristisk bok, hun skal skrive om hvordan det føles å bli bedratt, avvist og forlatt.

En tøff liten bok om en skilsmisse, skrevet ærlig og direkte. Det er mye smerte og pine her. Jeg har ikke lest noe av Martina Haag tidligere, men har lest at hun ble skilt fra sin kjendismann for et par år siden. Det ligger nok mye erfaring fra dette i denne sterke og følsomme boka.



juritzen forlag
2016
199 sider
Bokmål
Lesereksemplar

5 kommentarer:

  1. Nettopp lest denne boka selv. Er noe ambivalent, men den var veldig troverdig (sett med "skilte øyne" :) Som du skriver - tøff, ærlig og direkte. Veldig enig i det. Vet likevel ikke om den gav meg så mye?

    SvarSlett
  2. Denne har jeg også på vent. Skummet derfor bare veldig fort.. ha en fin kveld Åslaug..:)

    SvarSlett
  3. Har den på vent til juli:)

    SvarSlett
  4. Ikke lest boken men mener jeg så et intervju med henne hvor hun snakket om boken og det som skjedde, husker ikke helt hvor...

    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  5. Tror vi er mange som har fått denne boken, høres ut som jeg kan vurdere prioriteringene mine. Du nevnte at du hadde lest flere heftige bøker om skilsmisse, og nå vet jeg hvilken en av dem er :)

    SvarSlett