mandag 5. desember 2016

Sandra Lillebø: Alt skal skinne og blø (dikt)



Jeg har lest diktene "Alt skal skinne og blø" av Sandra Lillebø. Dette var ingen enkle dikt å lese. Her handler det om det lille barnet, om den voksne kvinna i et samliv, en adskillesle og til slutt om barnet igjen. Alle dikta henger på en måte sammen.

Barnet får navn og kanskje en identitet:
"navnet kastes
som et anker
ti den settes ut
i deg som garn"

De handler om et møte med en mann, et samliv. Her blir dikterjeget en hund, som lar seg styre. Underlegger seg mannenn s vilje:
"Det hender også at hun vil
det hender at hun blir full og kåt
og det hender at han vender
henne om og sier:
Du er virkelig en hund
Men hun er ikke en hund, hun er en
rev"

I neste omgang forvandles hun fra den hodeløse hunden til en rev. Reven har villskap, bestemmer over seg sjøl. Den er fri, men mistenksom:
"Reven liker ikke mennesker
men minst av alt
liker den andre rever,
Tilhører ingen, svarer ingen, ber ingen
Noen roper; reven løper seg og snur "

I siste delen av diksamlinga er mor og barn sammen. En marihøne blir fanget, men slipper fri. En liten hverdagstragedie for barnet. Den ene lille skjøre som en skulle ta vare på ble borte:
"Byen var full av marihøner den
sommeren
landet på menneskene
og trykket på ømme punkter
om utløserknapper fra virkeligheten
De var overalt
men vi hadde bare en å miste
og vi mistet den
Mamma, du mistet marihøna mi
ropte du."

Mange nydelige små dikt.  Jeg kan se sammenhengen, men hele samlingen er så avansert at jeg er ikke sikker på om jeg har fått med meg det forfatteren snakker om. Jeg er ingen diktanalytiker, så jeg må bare vurdere dette ut fra min forståelse, og mine følelser når jeg leser diktene. Og da mener jeg at dette er både spennende og noe uforståelig. Som vanlig når jeg leser dikt, må jeg gå tilbake å lese om igjen, og det var nødvendig her.
Hørte intervju med forfatteren på NRKP2 tidligere, men ble ikke klokere av det.

Forlaget oktober
2016
70 sder på Iphone
Bokmål
Lest som eBokBib

1 kommentar:

  1. Veldig vakker bok av poesi. Takk for inspirasjon.
    Helgen vi var alle sammen - hele familien. Og stor gutten lære
    for skolen Johann Wolfgang Goethe "Der Zauberlehrling" 1797 på tysk... jeg kan ikke på norsk... engelsk The Pupil in Magik eller
    The Sorcerer's Apprentice. Og det var så hyggelig, vi tolger også
    andre dikt. Fin adventshelgen var.
    God mandag og god uke. Hilsen fra Viola

    SvarSlett