lørdag 25. februar 2017

K.S.Tremayne: Ildbarnet (Thriller)




Jeg var veldig spent på denne romanen, en thriller fra vakre, men tøffe Cornwall i Sør-England. Sitat fra boka::
"Dette fryktelige og avskyelige landskapet, i utforbakke mot hatefulle soloppganger og tidens slutt."

Hovedpersonen Rachel er født og vokst opp i den fattige delen av London, men har klart å komme seg ut av miljøet på østkanten, da hun er en intelligent og målbevisst ung dame. Nå har hun møtt den rike enkemannen David Kerthen, eier til det store og flotte godset som har vært eier til mange av de store gruvene i Cornwall. Hun har oppnådd det hun har lengtet etter, en mann hun elsker, hans vakre sønn, Jamie, som hun får sterke følelser for, og en praktfull eiendom.

Men selvfølgelig kan ikke lykken vare, og ting begynner å skje.Jamies adferd endrer seg, han vandrer rundt ved de farlige klippene og gruvegangene, "ser" sin avdøde mor, og kommer med urovekkende spådommer. Uforklarlige ting skjer, og Jamie mener at den avdøde moren står bak. Drevet framover av Jamies spådom om at hun kommer til  dø i jula, begynner Rachel å rote opp i fortida, og finne ut hva som skjedde da Jamies mor omkom i gruvene.

Dette er en skikkelig psykologisk thriller, med skrekkscener fra fordums tid. Skummel og fantastisk spennende, til tider. For jeg innrømmer gjerne at jeg ble skuffet. Det ble litt for mange løse tråder og kaotiske hendelser for meg. Jeg syns det virker som om at mange forfattere må overgå hverandre i fantastiske skrekkevariasjoner, med gotisk tilsnitt, og det er vel rett og slett jeg som har fått nok for en stund. Syns "Istvillingene" var mye bedre. 

Font forlag 
2017
378 sider
Oversatt av Tore Aurstad
Bokmål
Leseeksemplar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar