torsdag 30. mars 2017

Myriam H. Bjerkeli: Lille linerle (Krim)

Skrekk og gru for en roman! Dette var hesblesende spennende fra første til siste side, måtte ta pauser for å puste innimellom! Her var det ikke mye kos med godstol og kaffekopp, jeg nærmest sto og leste!
 En grå høstdag i 2005 leker 7 årige Mari på stranda. Mamma Sissel og Mari har vært alene lenge.  De bor i en gammel hytte ved sjøen. Men nå har Sissel nettopp møtt en mann hun har falt for, advokaten Petter. En mann Mari ikke liker. Når Petter er på besøk må hun være ute og leke. Denne dagen kommer en mann roende, og da han sier at han er pappa, blir Mari med han i båten. Men det tar ikke leng stund før hun skjønner at han ikke er den virkelige pappan hennes. og da er det for sent.
linerlecover sisteSissel opplever sitt livs største mareritt, hennes elskede barn er sporløst forsvunnet. Vi følger etter forskningen etter forsvinningen. Men først og fremst følger vi Mari, der hun opplever et helvete, fanget i en mørk kjeller, mens livet går videre utenfor. 

Dette er som sagt sterke saker. Mye psykologisk innsikt, jeg får assosiasjoner til saker fra virkeligheten, der barn er blitt innestengt på åresvis. Forfatteren skriver så lett og enkelt, Hun er svært direkte, men har stor medfølelse og engasjement som gjør at vi er helt inne i historien. Hun blir likevel aldri sentimental, sjøl om jeg som leser ikke klarte å holde tårene unna. Særlig når slutten nærmer seg, og jeg håper det ikke blir slik som det ble! 

Bare en ting til slutt folkens:  les denne sterke kriminalhistorien snart!

Liv Forlag
 2017
383 sider
Lest someBokBib
Bokmål

1 kommentar:

  1. Enig med deg, dette var en ekkel, men du verden en god bok allikevel. Jeg syntes så synd på Mari, og ble kvalm av handlingen, men allikevel slukte jeg boken ganske raskt.

    SvarSlett