onsdag 24. mai 2017

Hilde Lindset: Jeg burde ha sperret deg inne. (Noveller)



Dette er debutboka til Hilde Lindset. For den fikk hun Saabye-Christensen-stipendet. 

En novellesamling med ni merkelige historier. Åpningsnovellen, "Akt", er en av dem. En eldre enkemann besøker sin datter, som er opptatt med oppussing, for å komme med en nyhet. Da faren avslører at han har begynt på malekurs, og har falt for aktmodelle, blir ikke dette så godt mottatt.
I den andre novellen "Med og uten Helene" er et middelaldrende par på ferie, og sitter på restaurant. Servitøren oppfører seg merkelig, og blir plutselig borte. Og da mannen prøver å finne henne, oppfører også han seg merkelig. 
Den tredje novellen ,"Omvei, handler om den unge musikklæreren, med en noe suspekt fortid, som tilbyr seg å kjøre hjem en av elevene, trettenårige Marte etter skoletid. Hun er forelsket i han. Læreren faller for fristelsen til å ta henne med på et badested. 
Novellen "Sønnen" forteller om en ektemann og far som med vilje ikke har sett sønnen på lang tid. Han har sterk uvilje mot han etter at han en gang ble beskyldt for overgrep. Kona presser han til å oppsøke sønnen, som han finner sengeliggende og alvorlig syk. Det blir ingen lykkelig gjenforening. 

Novellen "Gjesten" er en ubehagelig sak, der et ektepar oppdager en huggorm inne i huset, og letingen etter denne og natten etterpå blir svært skremmende.
Den siste novellen jeg tar med, "En helt alminnelig dverg", møter et par en dverg på en togtur. Han oppfører seg svært spesielt, og etter hvert oppdager hun at mannen underkaster seg dvergen på en merkelig måte. Og plutselig er de begge borte. 

Alle novellene har det felles at de skaper ubalanse i relasjoner mellom mennesker. Der det før var "greit nok", og alle fungerer så noenlunde i hverdagen, skjer brå endringer, og en får nytt syn på seg sjøl eller de andre. Skal en stole på at vi vet alt om våre nærmeste? Det handler om svik, utroskap og manglende innsikt.

Jeg både likte og ikke likte det jeg las.Jeg ser at forfatteren har en egen evne til å skape pirrende spenning gjennom måten hun bruker språket på, og det er bra. Det jeg ikke likte er at jeg ble sittende igjen med så mange uavklarte spørsmål. Men det er nok dette forfatteren ønsker, så jeg må vel bare gi honnør til en god debut.

Cappelen Damm
2012
143 sider
Bokmål
Lest som eBokBib

4 kommentarer:

  1. Virker som en spennende novellesamling, og som oftest med korte historier er det mye opp til leseren å trekke konklusjoner. Det er i alle fall en ting med noveller jeg liker godt :)

    SvarSlett
  2. Takk for supert lesetips Åslaug, debutanter er gøy å lese og nå er det lenge siden jeg har lest noveller :)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett