fredag 26. mai 2017

Linda Bostrõm Knausgård: Velkommen til Amerika (Roman)

Velkommen til Amerika av Linda Boström Knausgård (Innbundet)

Boka starter med disse linjene:
 "Nå er det lenge siden jeg sluttet å snakke. Alle har vent seg til det. Moren min, broren min, Faren min er død så jeg vet ikke han ville sagt. Kanskje at det skyldes arv. Arven slår hardt i min slekt. Ubønnhørlig. I rett nedadstigende linje".
Det er elleveårige Ellen som sier dette. Bokas forteller. Moren arbeider i teateret, kveldsarbeid. Tidligere var hun med moren i teateret. Det siste stykket hun så var Velkommen til Amerika. Faren døde etter et lenger sykeleie. Han var alvorlig psykisk syk. Han skapte angst og uro i familien. Hun ønsket at han skulle dø. Ba til Gud om det. Hun tar på seg skylden for at han døde.
Pappa er død. Sa jeg det? Det er min feil. Jeg ba høyt til Gud om at han skulle dø og så gjorde han det. En morgen lå han stiv i sengen sin. En slik makt hadde altså det jeg sa."
 Hun sang i skolekoret. Moren sier vi er en lys familie. Selv om pappa bare lå i sengen og stirret i veggen. Hvor er lyset?, spurte jeg. Hun har ikke noe forhold til broren. Han låser seg inne på rommet, isolerer seg. Hun lengter etter moren, hendene hennes, omsorgen. Hun ber om at moren skal være lykkelig.
Dette er virkelig en sterk roman om den vesle jenta som må finne løsninger på alt det vonde som omgir henne. Tausheten blir hennes måte. Boka er skrevet poetisk, med en varhet som fikk meg til å lese med tårer i øynene. Hele teksten der Ellen har ordet, er svært følsom og dynamisk. Den lille jentas forklaringer og overbevisning om at dette skal løse seg, er levende og gripende. Jeg syns Linda Bostrõm Knausgård skriver fantastisk bra. Alt jeg har lest av henne er så overbevisende ekte. Ut fra sine egne psykiske vansker vet hun hva hun skriver om, og det klarer hun å formidle.

Andre som har lest boka er rosemarie 

Forlaget oktober
2017
93 sider
Oversatt av Monica Aasprong
Lest som eBokBib

2 kommentarer:

  1. Takk for påminnelsen. Denne har jeg i hylla, på vent--- Ha en fin helg Åslaug.:)

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig glad for at du trekker frem denne boka! En nydelig og trist historie om en dysfunksjonell familie! Takk for link! :-)

    SvarSlett