lørdag 21. oktober 2017

Marlen Ferrer: Krater (Roman)



Forfatteren er født i Barcelona, men bor i Norge og er fagbokforfatter og spaltist i Dagbladet. 
Bo er i førtiårsalderen, singel, bor i en leilighet  i Oslo. En morgen våkner han med en ung dame i senga, som presenterer seg som Leonora. Han går ut for å kjøpe kaffe, og satser på at Leonora er gått når han kommer tilbake. Han somler og er ikke på vei tilbake før en times tid senere, og blir da møtt av politisperringer. Leiligheta hans er sprengt i lufta. Den unge  naboen og kameraten hans, kosovo-albaneren Aldin, er borte. 
Her står han, uten bosted, med en dårlig forsikret leilighet, sprengt vekk med et krater tilbake. Han møter en mann som gir ly i loftsetasjen i huset der eksen bor, og Bo får god tid til å tenke over alt som har skjedd. Han har en doktorgrad, han har skrevet bøker, har vært en kynisk mann, har hatt en vanskelig barndom. Men akkurat nå har han skrevet en biografi om moren, en kjent skulptør, men en både elsket og hatet morsfigur. Nå får han tid til å reflektere over livet sitt. Forholdet til Aldin var spesielt. Der var det både sex og ømhet, uten at noen av dem var homofile. Bo nevner ikke for politiet at han hadde et personlig forhold til Aldin. Politiet mener at alt tyder på at han sprengte seg sjøl i lufta. Han klarer ikke å ta innover seg at den unge mannen med det sårbare og varme blikket kunne være terrorist, en ekstrem islamist. Kunne han vite så lite om vennen? Eller var han noe mer enn en venn? Er det varmere følelser han sitter igjen med? Hva med framtida nå? Og hvilken rolle har Leonora spilt? 

Boka består mest av Bos tanker om livet etter at Aldin forsvant. En bok med mange tanker om følelser. Hva ligger bak et valg der en tilsynelatende normal men sårbar ungdom blir terrorist? Klarer en å se mennesket bak terroristen? 

I utgangspunktet en bok med et interessant tema, men den ble noe for ensformig for meg. Klarte ikke  helt å bli engasjert. En bok jeg fort er ferdig med.

Gyldendal
2017
332 sider
Bokmål
Leseekesmplar 

4 kommentarer:

  1. Jeg har lest forfatterens første roman "De bortkomne" og den falt ikke i smak hos meg, og derfor var det spennende å se hvordan du likte denne. Det kan se ut som jeg trygt kan hoppe over denne og med alle bøkene som står i kø så er det fint å vite hvilke man ikke trenger å bry seg med.

    Ønsker deg en fin lørdag, Åslaug!

    SvarSlett
  2. Denne har jeg bestillt. I motsetning til Beathe, likte jeg De bortkomne. Håper jeg liker Krater bedre enn deg.;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Smaken er ulik, og bra er det. Noen ganger blir jeg ikke revet med, og "tvangsleser" resten av boka. Dette var en av dem. Ønsker deg en fin helg! Nyter hytta, siste gangen før vinteren kommer til Oppdal.

      Slett
  3. Som du säger, temat låter intressant.

    SvarSlett