lørdag 16. desember 2017

Julefilm og lefsebakst


Denne uka har jeg bare kost meg. Julegavene er pakket og sendt, julebrevet er skrevet , mangfoldiggjort og nesten ferdig distribuert. (Må innrømme at det er blitt slike julebrev de siste åra. Får sagt så mye mer til så mange flere....) Kakene er i boks. Engler og nisser har begynt å melde sin ankomst.
Nå har jeg besøk av en søster og en voksen sønn med medbrakte instrument, så i dag har vi bakt potetlefser til musikk på fele og munnharpe. (Minner meg om oppveksttid, da far alltid spilte når vi forberedte jula.) Og innimellom ser vi på sport, håndball og ski, og ser på julefilmer. Det hører med i adventstida. Til dels banale filmer der en rik, forlovet jente av ulike grunner havner på landet og møter en landsens mann som smelter hjertet hennes og forandrer henne for livstid, eller en ung enke med sønn eller datter finner drømmemannen mellom juletrær og nisser. Helst ved hjelp av barnet. Men koselig er det likevel. Julefilm som må sees om og om igjen er The Holiday.

Ute er det hvitt, sola titter så vidt innom midt på dagen, og skaper flotte naturbilder morgen og ettermiddag.
Leser litt, men det har det faktisk blitt mindre av de siste dagene. Og det er også greit. Da skal jeg nyte den siste uka med de siste forberedelsene til en rolig julehelg, der vi venter besøk av en av våre døtre og to sønner. Desember er ikke så verst!

2 kommentarer:

  1. Koseleg å lese om førjulstida di.
    Det er litt slik her også, men eg mangla energi for tida så det
    blir litt stress av det.
    Eg må sjølvsagt fylgje tradisjonane når det gjeld salt- og søt mat....
    Men husvasken tek eg lett på ;),)
    Takk for at du minner meg på at me skal kose oss også...
    I dag, skitnesøndag, skal heile familia mi få potetball med pinnekjøt og mòr, det er tradisjon i førjulstida og i dag er eldstesonen 47 år.

    Ynskjer deg gode dagar.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd at du ikkje er i form. Eg har slutta med storvask før jul, for fleire år sidan. Sånt kan ein gjere om sommaren, med opne dører og vindauge! Søndagsmiddagen din er nok kjempegod! Kos deg med familien. Klem.

      Slett