tirsdag 12. desember 2017

Kristin Brandtsegg Johansen: Jeg har levd i dette landet i tusen år ...(Litteraturhistorie, sakprosa)


Forlaget sier: "Hva er det med "Kristin Lavransdatter" som aldri slipper taket i oss? Og hva er det som gjør at en amerikansk kulturjournalist utroper Sigrid Undset til den nye Elena Ferrante? Med denne boka introduserer Kristin B. Johansen oss til Undsets liv og forfatterskap med en egen lekenhet og letthet som vil åpne forfatterskapet for et bredt publikum. Med utgangspunkt i den unge Undsets søken etter den store kjærligheten tar boka oss inn i Undsets vidunderlige og kraftfulle verden, og leder leseren gjennom romaner og romanser, besettelser, seirer, kamper og tap. "Jeg har levd i dette landet i tusen år" er både en introduksjon, en veiviser og en kjærlighetserklæring til en forfatter og et forfatterskap."

Denne boka ønsker å vekke ny interesse for vår fantastiske nobelprisvinnende forfatter Sigrid Undset. Det er skrevet flere bøker om Sigrid Undset, men denne er kanskje den som viser mer av personen Undset, da i tillegg til å gi oss et svært godt innblikk i det hun har skrevet, også viser henne som mor og ektefelle, hennes tanker om livet, i middelalderen og i dag, og ikke minst hennes tanker om religion og tro.
Sigrid Undset var gift med kunsmaler Anders C.Svarstad, som Sigrun Slapgard skrev bok om for et par års siden, "Maleren". Jeg vil anbefale å lese denne også, da den gir et godt supplement til hvem Sigrid Undset var. En sterk kvinne, engasjert og med klare mål og meninger. Hun sto fram med meninger som ofte ikke var tidsmessige, og vanskelig å godta. Kvinners seksualitet som en dominerende kraft er et eskempel. Hun agiterte for katolisismen, og konverterte senere. Hun sto opp for det hun trodde på, og kom ofte i åpen konflikt med andre forfattere, som f.eks.Hamsun. Hun oppholdt seg i lengre perioder i utlandet, særlig Roma, og var svært språkmektig.

Under 2. verdenskrig bodde hun i Brooklyn, hvor hun ga ut noen memoarer og barnebøker, men etter dette ga hun ikke ut noe mer. Hun kom tilbake til Norge i 1945 og døde fire år etter, 67 år gammel. Hun ligger begravet på Mesnali sammen med sin eneste datter og sin eldste sønn.

Dette er sakprosa skrevet slik at alle vil finne det interessant. Forfatteren har sittet på vakre Bjerkebæk på Lillehammer og skrevet, og miljøet i stuene der har nok vært svært inspirerende. En lettlest liten bok om et stort menneske og en stor forfatter.

Bakerst i boka finnes en kronologisk oversikt over Sigrid Undset's bøker, liste over annen anvendt litteratur samt Noter, pekere til essays, intervjuer og brev - en fantastisk flott oppsummering av det hun har prestert. Det er bare å håpe at flere får øynene opp for hvor stor Undset er, for her er det mye å ta av.

Andre som har lest og blogget om boka er: leseogreiselystebokhyllamibeathesbokhjertetonesbokmerketine, kleppanrova og kanskje flere.

Kagge forlag 
2017
192 sider
Bokmål
Lest som eBokBib

4 kommentarer:

  1. Å, ja jeg elsket denne boka. Jeg har jobbet mye med Sigrid Undset som tema. Jeg var faktisk i forhandlinger med Bjerkebæk for noen år siden for de ønsket å stille ut hederstolen jeg laget til henne, men jeg stilte noen krav de ikke fikk til. Så da ble det ikke. Det er link til en del av mine arbeider om du kikker:
    https://kleppanrova.blogspot.no/2017/11/johansen-kristin-brandtsegg-jeg-har.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende, Ingunn! Du er så flink. Jeg har linket til deg også.

      Slett
  2. Så gøy at du har lest og likt denne boken. Er glad for hver bokblogger som leser, kanskje mange nominerer den også :) Jeg har lest Jenny etter inspirasjon fra denne, og gleder meg til å lese Kristin L i julen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg planlegger også flere bøker av Sigrid U, men må vente litt, ser jeg. Har for mange på venting enda.

      Slett