tirsdag 23. januar 2018

A.J. Finn: Kvinnen i vinduet (Roman)


Dette er en psykologisk spenningsroman, forfatterens debut. 

Anna Fox er en kvinne i slutten av tredveåra. Hun har ikke forlatt huset sitt på ti måneder. Noe har skjedd som har ført til at hun lider av angst, hun vandrer fra rom til rom i sitt eget hus, uten kontakt med noen. Hun følger med hva som skjer utenfor, ved å sitte i vinduet bak gardina. Hun er psykolog, og praktiserer litt ved å hjelpe mennesker via nettsiden Agora. I kjelleretasjen bor en leieboer, som hun såvidt har kontakt med. En dag dukker det opp nye naboer, familien Russel. En familie som består av mor, far og en halvoksen sønn. Sønnen står en dag ved døra, og hun slipper han motvillig inn. En kjekk, ung mann, femten år, tenker hun. Anna liker han. 

En kveld hører hun et skrik, og hun tror hun ser en kvinne bli drept i nabohuset. Men vil noen tro på henne? Har hun fantasert? Anna drikker mye, og bruker piller. Hun er ikke sikker på om hun kan  stole på sin egen hukommelse.
Dette er en mørk, fengslende og lettlest thriller. Om ikke det beste jeg har lest, er den ikke lett å legge fra seg. Her er det nervepirrende spenning fra første side, og en slutt med mange finurlige vendinger. Anbefales for de som vil ha en hjerteskjærende og skummel opplevelse noen sene nattetimer.

beathe har også lest og omtalt boka.

Gyldendal
2018
458 sider 
Oversatt av Stian Omland
Bokmål
Leseeksemplar

3 kommentarer:

  1. Så artig at du også har skrevet om denne i dag, det har jeg ikke fått med meg.Legger inn link inne hos meg. Ja, sant denne var bra? Gleder meg til filmen :-)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg ikke helt fått med meg. Kanskje må man få den med seg?

    SvarSlett