mandag 25. mai 2015

Katherine Webb: Italienske netter



Som stor Italiabeundrer måtte jeg selvfølgelig lese denne. Uten å vite hva den handlet om.
Handlingen er lagt til Puglia i Italia, en landsdel som slet med mye fattigdom og lidelser under styre av pampene på de store herregårdene. Claire er reist fra London sammen med stesønnen Pip. Ektemannen Boyd. som er arkitekt, skal tegne et prosjekt for Leandro Cardetta, og er reist i forveien. Boyd og Leandro har kjent hverandre fra en tid der begge oppholdt seg i New York. Det er urolige tider, og vi  havner midt oppe i striden mellom de fattige, og den gryende fascismen., som utraderer de rettighetene som bondeforeningene og de lokale sosialistiske myndighetene  som søker jobb, Ettore, Leandros nevø, og de forelsker seg i hverandre. Men de har liten mulighet til å utvikle forholdet, da de er på hver side i den store konflikten.
 Beskrivelsene fra gatene, miljøet blant de fattige er så godt beskrevet at en kjenner luktene og føler elendigheta. Kathrine Webb skriver denne romanen basert på faktainformasjon, Den italienske fascismen som blomstret opp på 20-tallet skapte store bruduljer blant folket.

"Italienske netter" er en dramatisk, fengslende roman som jeg likte godt.
Katherine
Webb forteller en hjerteskjærende og  sterk historie som blir levendegjort på en god måte. Må innrømme at jeg liker bøkene hennes. Men her viser hun en av sidene av Italia som jeg ikke er beundrer av!

Gyldendal
2015
416 sider
Oversatt av Jan Christoffer Næss
Lest som eBokBib på min mobil

 

2 kommentarer:

  1. Denne har jeg på vent til snart..Er Italiaelsker som du..)

    SvarSlett
  2. Nok en god presentasjon! Denne hadde jeg egentlig avskrevet, men etter det du har skrevet, skal jeg ta den opp til ny vurdering ;o)

    SvarSlett