torsdag 2. juni 2011

Gripende bok

Har nettopp lest boka "Hvit tørketid" av Andre Brink. Dette er den boka vi skal lese i bokklubben vår denne måneden.
Jeg må innrømme at jeg ikke visste noe om forfatteren da vi valgte denne boka. "Hvit tørketid" er Brinks første roman. Handlingen er lagt til Soweto i 1976, da apartheidpolitikken var på sitt mest undertrykkende i Sør Afrika. Hovedpersonen, den hvite læreren Ben du Toit,  er en stillfarende mann som har levd isolert og trygt sammen med familien. Han blir trukket inn i konflikten mellom politiet og opprørsgruppene da gartneren Ngubene ber om hjelp for å finne sin sønn som er fosrvunnet. Like etter blir gartneren fengslet og torturet til døde, og Ben blir for første gang klar over hvor store forskjeller det er mellom de svarte og hvite, og får innsikt og kunnskaper om urettferdighet og maktovergrep i det samfunnet han lever i.  Han våkner opp og vil for første gang gjøre noe som engasjerer han ut av den trauste hverdagen. Men etter hvert blir hele livssituasjonen hans forandret, og han blir sjøl en forfulgt.

Boka var ikke lett å lese, på den måten at jeg ble nedfor og trist. Leser ofte på senga før jeg står opp, og oppdaget at jeg ble amper og irritert når jeg sto opp. (Ikke så positivt å engasjere seg mye, kanskje!) Det som blir så deprimerende med denne historien er at verden ikke er blitt så mye bedre siden 70-årene. Undertrykkelse og overgrep skjer hver dag!
Men jeg vil lese flere bøker av denne forfatteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar