lørdag 26. november 2011

Auster, Paul: Illusjonenes bok

Spennende å bli kjent med en ny forfatter. Som slett ikke er ny, men jeg hørte faktisk først om han som mannen til Siri Hustvedt. I bokklubben vår leste vi først boka "Brooklyns dårskap", som jeg la til side da mange andre bøker ventet, og jeg visste at jeg ikke kom meg på diskusjonsmøtet vårt i oktober. Så ble en ny bok av Auster valgt: "Illusjonenes bok". Dette er en utrolig historie som fanger deg fra første side i boka. Forfatteren David Zimmer har mistet sin kone og sønner i en tragisk flyulykke. Dette fører til at han går inn i en depressiv fase med alkohol og selvmordstanker. Men så en dag får han se et filmklipp som får han til å le. Han får på en måte livsgnisten tilbake, og oppsøker alt han kan finne om filmskaperen, Hector Mann, som har laget 12 stumfilmer, og deretter forsvant for seksti år siden. Hans fasinasjon over Mann og hans filmer blir til en bok. En dag kommer et brev fra den forsvunnede filmskaperens kone, der hun ber han møte dem, da Hector ligger for døden. Det viser seg at han lever under pseudynom i New Mexico, og der har han fortsatt å lage film sammen med sin kone. Disse er imidlertid aldri distribuert, og skal brennes så fort Hector dør. Møtet med Hector Mann, hans kone og Alma, som er nær venn av dem, og som har skrevet biografi om Hector, blir på nytt en traurig opplevelse for Zimmer. På en måte blir hovedpersonenes liv parallelle, de opplever begge tragedier, depresjoner og traumer, og de vet ikke hvordan de skal leve sine liv.

Boka er en thriller, en detektivhistorie, en psykologisk roman. Paul Auster skriver mesterlig, han trekker deg inn i historien, men du vet ikke hvor den ender.  Det er umulig å lage et kortfattet innholdsbeskrivelse av denne fascinerende boka. Paul Auster må du lese, og jeg gleder meg nå til å ta fatt på "Brooklyns dårskap"!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar