søndag 6. november 2011

Helga Flatland: Alle vil hjem. Ingen vil tilbake.

Helga Flatlands første bok "Bli hvis du kan. Reis hvis du må" var en gripende roman, og derfor var det med spenning jeg tok fram denne. Vi møter ulike mennesker som alle har opplevd en stor sorg; tre unge gutter reiste fra bygda som soldater i Afghanistan og ble drept. Den første fortelleren i boka er Julie, som er søster til Tarjei, som skulle overta gården. Hun har egentlig alltid sett seg sjøl som arvtaker, da hun er eldst, men foreldrene ser henne ikke i denne sammenhengen. Sorgen over sønnen fører til at begge går inn i dyp depresjon. Faren sitter taus og stirrer inn i fjellveggen, moren går inn på sønnens rom og forblir der med rødvinskartongen og fotografiene.
Nabogutten Sigurd lever i et helvete, der sorgen over Trygve blandes med skam. Deres hemmelige forhold var en av årsakene til at Trygve dro til Afghanistan. Skyldfølelse og savn martrer han, han har ingen å snakke med om dette. Hans historie blir skrevet på nynorsk, resten av boka er på bokmål. Ved å bruke språket på denne måten får forfatteren fram spenningene mellom bygd og by, som er et eget tema i boka. Utrolig bra gjort.
Den tredje historien i boka får vi gjennom Mats, Bærumsgutten som kommer til bygda og blir far til Julie datter. Han stiller seg ufortående til tausheten og mangel på kommunikasjon i sorgfasen.
Dette er en sorgtung bok om tunge skjebner. Men Helga Flatland skriver vakkert og sårt om disse. Du blir fanget av av det som hender, du får medfølelse med personene som sliter handlingslammet på hver sin kant. Denne boka klarer en ikke å legge fra seg. Jeg tok den med på hurtigbåten mellom Smøla og Trondheim. Det er første gang jeg opplevde reisen på 3 timer for kort! Det sto igjen 5 sider da vi kom fram til Trondheim, og det var med tungt hjerte jeg måtte putte boka i veska! Helga Flatland er en forfatter jeg vil følge framover!

8 kommentarer:

  1. Interessant å lese bokomtalene dine! Fikk lyst til å lese boka, den virker gripende.

    SvarSlett
  2. Å, ja! denne er helt fantastisk.

    SvarSlett
  3. Denne skal jeg lese men kanskje jeg burde lest den første boken først?

    SvarSlett
  4. Bli hvis du kan. Reis hvis du må stod allerede på leselisten min. Jeg var ikke klar over at det var kommet en bok til (eller jeg tror jeg blander dem sammen). Men den havnet på listen den og. Jeg synes titlene på bøkene er fantastiske helt for seg selv! Jeg lurer også på om de bør leses i rekkefølge?
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Det sier litt når to bloggere trekker fram samme bok i denne "kåringen". Både du og Forfatterfruen. Helga Flatland er jo herfra, og jeg BURDE lest begge bøkene, men har altså ikke gjort det ennå. Strålende innlegg, takk skal du ha for bidraget. :)

    SvarSlett
  6. Hei du søte,
    først og fremst må jeg takke for alle fine ord du legger igjen hos meg.
    Jeg har ikke så mye fritid for hånden om dagen, så jeg får ikke besøkt deg like ofte som jeg ønsker, men vit at jeg setter pris på dine besøk inne hos meg.

    Ikveld skal jeg bake 100 cupcakes til Kiwi, både spent og litt nervøs. Skummelt med sånne proffe kunder, men jeg skal nok få det til *blunke*

    Ønsker deg en alle tiders lille-lørdag!
    klem og smil
    -Maia

    SvarSlett
  7. Ser at det er flere som gir denne god kritikk. Som en av de andre som kommenterer, det er en så nydelig tittel. Notert meg denne.

    SvarSlett
  8. Jeg har denne i hylla, og vil lese den snart.:)

    SvarSlett