torsdag 19. januar 2012

Gunn Marit Nisja: Naken i hijab

Venninnene Live og Maren er på ferie i Egypt. Det skal vise seg å bli en ferie som snur opp-ned på det meste i Lives liv. For mens de er i Luxor støter de på den sjarmerende Kareem. I begynnelsen blir Live vitne til hvordan Kareem kurtiserer hennes pene venninne. Maren er imidlertid ikke med på notene, og da vender Kareem seg i stedet mot Live, som ikke akkurat er bortskjemt med oppmerksomhet fra det annet kjønn. Hun blir smigret og stormende forelsket. Hun går bevisst inn for å treffe Kareem igjen, noe hun oppnår. Dette blir innledningen til et kjærlighetsforhold mellom dem.
Live er etter min mening svært naiv og blind i denne forelskelsen.  Men mange har satset på kjærligheten til menn fra andre kulturer, og har trodd at den kan være større enn vanskene som kan komme. Når vi etter hvert  opplever at Kareem har store problemer med å styre følelser og nok er psykopat, blir vi frustrert over at Live så lett går inn i dette forholdet. Vi får innblikk i hvordan egyptiske menn utnytter turistkvinner for å skaffe seg inntekt. Men vi får også innblikk i tette familiebånd, og jeg stiller meg spørsmål om dette ekteksapet kunne lyktes hvis Kareem ikke var syk på sinnet. Live blir nemlig godt tatt i mot av familien til Kareem sjøl om hun ikke er egyptisk.

Boka er svært troverdig i sin beskrivelse av det egyptiske samfunnet, ikke minst fordi jeg vet at forfatteren har levd i Egypt. Som turist  oppdager vi kanskje ikke hvor lite likestilling det er i deler av det egyptiske samfunn. Jeg trodde faktisk at Egypt var mer moderne.
En viktig bok, som unge jenter bør lese før de drar til spennende, sjarmerende land med andre kultur enn vår. En godt skrevet bok om kjærlighet mellom vestlig kvinne og muslimsk mann, og den kulturkollisjonen som en i de fleste tilfeller vil oppleve i slike forhold.

2 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg at dette er en god bok. Har også skrevet om den i bloggen min. Se gjerne: http://sogeland.blogspot.com/#!/2012/03/naken-i-hijab-av-gunn-marit-nisja.html

    Spennende at dere har en lesering på Smøla. Vi har en del leseringer på Averøya. Bare damer, vel å merke. Typisk. Kom gjerne på bokkafé på Averøya søndag 13. mai på Klippen på Kvernes kl 19. Angela Hagen kommer. Hun har skrevet en veldig god novellesamling "Mørk bil bak". Kan anbefales. Jeg liker godt å lese bøker utgitt av forfattere fra vårt område. Angela er fra Molde.

    Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bokkafe på Smøla, men jeg er med i en bokklubb i Kristiansund, der de fleste bor på Frei. Har mang en gang sett hvor mye fint du/dere får til på Averøy,men det er litt langt å reise herfra syns jeg. Leser en del i andres bokblogger, det er interessant.

      Slett