fredag 26. oktober 2012

Unni Lindell: Djevelkysset



En stund siden jeg lånte boka, og oppdaget plutselig at fristen for lån går ut i morgen. Men det var ingen fare, for dette er en bok du ikke legger fra deg før den er lest ferdig. Romanen starter med at den utfordrende trebarnsmoren ,Vivian Glenne, blir slått i hjel med en spade i et lite skogholt rett utenfor huset sitt.
Det er juli og fellesferie i 2011. Cato Isaksen blir satt på saken, og sammen med sin ustabile kollega Marian Dahle, prøver de å nøste opp hva som har skjedd. Men de to guttene Dan, sønn av avdøde, og Jonas, etterforsker også saken. Deres motiv viser seg å være skjebnesvangert. Begge vil skjule noe, og saker som har ligget og ulmet i lang tid driver de til å begå store og dramatiske feil.
 Det kan virke som om saken er enkel, og jeg lurte på hva som skulle skje på over 400 siders lesning. Men saken er ikke så opplagt, og etterforskerne sliter. Det tilsynelatende rolige naboskapet viser seg å ha mange skjebner, som etter hvert rulles opp som en del av drapssaken.

Lindell skriver godt, med overbevisende miljø- og personskildringer. Og løsningen ligger ikke klart i dagen før helt til slutt i boka.

Som vanlig har Lindell laget en god kriminalroman!

1 kommentar:

  1. Har lest det meste av Lindell, trur jeg, men falt av lasset ved den forrig, Sukkerdøden. Har jo likt de andre bøkene hennes, så jeg vet ikke helt hvorfor det har blitt sånn... Jeg vet jo at de finnes, så plutselig en dag er jeg vel på Lindell-kjøret igjen ;o)

    SvarSlett