mandag 1. april 2013

Kurt Hanssen: Forglemmegei





Kurt Hanssen har i mange år vært krimanmelder i Dagbladet. Han debuterte i 2010 med Forglemmegei, en politiroman fra Bærum. Jeg oppdaget boka først nå, og tenkte at denne kunne være en av mine påskekrimbøker i år.
Opptakten til historien er når organisten Rasmus Bech blir funnet drept i Bryn kirke i Bærum. Det er den 23 år gamle BI-studenten Kamilla Kaspersen, som kom for å ha spilletime med ham, som finner  sin spillelærer død. Han er  drept med et slag til bakhodet med en tung gjenstand, brutalt og voldsomt.

Da hun kom hørte hun at spillelæreren spilte en nydelig og litt vemodig melodi som hun aldri hadde hørt før. Så stilnet musikken plutselig og hun gikk inn for å se hva som hadde skjedd.. Og der møtte hun det fryktelige synet av den døde Rasmus Beck liggende død over orgelet. Kamilla blir et viktig vitne i saken. Det skal imidlertid vise seg at saken angår henne også på andre måter.

Plottet i boken er godt og relativt finurlig¨og nye innfallsvinkler på hva som har skjedd dukker opp etter hvert. De to etterforskerene, Brede Monsen og Rikke Lindstad, er som vanlig i krimbøker,  to mennnesker med noe forstyrret privatliv. Men ikke mer uvanlige enn at de blir troverdige og på en måte sympatiske. Jeg likte dem.

Musikk.spiller på flere måter en sentral rolle i saken, og jeg liker hentydningene til ulioke klassiske verk. (Jeg liker å lytte til musikk når jeg leser, og i dette tilfellet fant jeg fram til et par aktuelle verk som er nevnt i boka. Men Forglemmegei fant jeg dessverre ikke. Hadde likt at dette var et virkelig verk, da Kurt Hanssen skriver godt og varmt om denne musikken.

En bok uten den store spenningen, uten skrekk og gru, men en absolutt lesverdig krim. Godt å lese en rolig krim på påskeaften!


Gyldendal 2011
362 sider
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar