søndag 21. juli 2013

Rachel Caine: Glasshuset

Glasshuset; Morganville 1


Da  har jeg faktisk lest min første vampyrroman! Glasshuset er første bok i Morganvilleserien, en serie på 12 bøker, så langt jeg vet. Dette er en serie bøker som handler om vampyrer og spøkelser, og de er blitt oversatt til norsk i år og første bok er kommet nå. Jeg fikk den fra forlaget, for å prøve meg på sjangeren!

"Morganville er en liten universitetsby i Texa, men den er ikke helt som andre universitetsbyer.Ondskapen lurer i skyggen, og når solen går ned, kommer vampyrer frem...."

Unge Claire flytter til Morganville for å studere, men allerede første dag blir hun terrorisert av medstudenten Monica og de fæle vennene hennes. Hun må flykte fra hybelhuset, og finner bolig i et gammelt hus, der hun bor sammen med Eve, Shane og Michael. De blir hennes gode venner og beskyttere, men alle tre har sin skremmende historie bak seg. Men Claire er en tøff og gjenstridige jente, og gir seg ikke i kampene mot vampyrer, som stort sett finnes over alt i byen.

Joda, jeg ble revet med, og boka ble raskt lest i noen nattetimer. (Mens regnet pisket på ruten og vinden ulte i bjørkene utenfor vinduet mitt!)
Men jeg har allerede bestemt meg for at jeg ikke skal bli hekta på serien, og når neste bok kommer ut i norsk oversettelse i august, skal jeg forholde meg rolig og ikke lese den. (Men det hadde vært spennende å sett hvordan det går med Claire da!)
Vampyrbøker skal få ligge i fred for meg, men skjønner at ungdom blir hekta på slike!

Schibsted Forlag
2013
316 sider
Paperback

1 kommentar:

  1. Jeg har og lest denne, og må nok lese neste også. Kanskje jeg leser de 5 som blir utgitt på norsk, men alle 15(tror jeg det er) og da de siste på engelsk blir det nok ikke.

    SvarSlett