tirsdag 6. august 2013

Alyson Richman: Hele livet på en dag

Forfatteren ble inspirert til å skrive denne romanen ut fra forskjellige historier hun hadde opplevd. En historie om et bryllup der bestemor til bruden og bestefar til brudgommen hadde møtt hverandre og oppdaget at de hadde vært gift med hverandre før 1.verdenskrig. Flere historier om hendelser fra Terezin og Auschwitz, der mange kunstnere var satt til å male postkort og portretter av menn og kvinner som Mengele gjorde sine vanvittige forsøk med. Disse historiene blir bakgrunnsteppet for "Hele livet på en dag".  Boken veksler mellom Praha på 1930-tallet og New York i 2000.
 
Hovedpersonene er kunststudenten Lenka og medisinstudenten Josef, begge er jøder. Det er uro i Europa, og det begynner å bli farlig for jødene å oppholde seg i Praha. Med hjelp fra Josefs far kan de reise til USA, men de må da gifte seg. Men Lenka vil ikke reise fra søsteren og foreldrene, og velger å bli.Lenka og familien blir transportert til konsentrasjonen Terezin, der en del kunstnere får bedret sine forhold ved å tegne og male for tyskerne. I denne leiren settes også opp en barneopera, Brundibar. (Denne kjenner jeg godt til da min søster har vært med og satt den opp ved Musikk og kulturskolen på Steinkjer for noen år siden.) Josef bosetter seg i New York og fullfører sin medisinutdannelse der. Han gifter seg med Amalia, som er jøde fra Østerrike. Hun har forlatt familien hjemme og savner dem hele tiden. Sammen får de en  datter. I løpet av krigen har Lenka fått vite at Josef druknet sammen med resten av familien da skipet de reiste med ble torpedert.  Navnet hans feilregistrert. Og Josef, som skriver brev på brev til Lenka, uten å få svar, får til slutt bekreftet at Lenka var blant de omkomne fra de tyske konsentrasjonsleirene. Her var det også en registreringsfeil. 
Boka begynner med slutten,  der de to møtes i bryllupet til Josefs dattersønn.
" Hun stirret på ham, låste blikket i hans. Som i transe dro hun opp ermet. Der, på underarmen, ved siden av et lite fødselsmerke var det tatovert seks tall. "Husker du meg nå?", spurte han skjelvende. Hun så på ham igjen, som om hun ga kjøtt og blod til et spøkelse. "Lenka, det er meg", sa han. "Josef. Ektemannen din""
Alyson Richman er en flott forteller og gjør historien svært troverdig og virkelig. Hun skriver poetisk og levende, og trass i det grusomme og onde som skjedde i disse åra, har hun fått fram troen på kjærligheten og håpet som ligger i menneskets natur. Romanen handler også om valg. Både Lenka, som velger å være sammen med familien, Josef, som velger å dra uten Lenka og  Amalia, som velger å dra uten sin familie, har store kvaler med sine valg. Dette preger dem resten av livet. Hva er rette og gale valg? Et dilemma som mange har strevd med gjennom alle tider. En sterk og gripende bok som var vanskelig å legge fra seg, og jeg innrømmer gjerne at det ikke var lett å holde tårene unna flere ganger. Anbefales varmt!

Cappelen Damm
2013
304 sider

4 kommentarer:

  1. Denne boka må jeg nok lese! Fin omtale , som sier noe om hvorfor du likte boka.:)

    SvarSlett
  2. Jeg leste denne tidligere i år, og kan bare si meg 100% enig i det du skriver her! Det er rettog slett ei grusomt fin bok, bokstavelig talt. Den siste replikken i sitatet, er uforglemmelig! Tenk for et ras av følelser det må ha ført til...

    SvarSlett
  3. Takk for tipset,er veldig fornøyd med å ha lest den. Omtalen din ble veldig fin :)

    SvarSlett
  4. Flott omtale:) Dette var en bok jeg også likte veldig godt og jeg felte vel tårer jeg også, en gripende bok.

    SvarSlett