onsdag 30. oktober 2013

Litt om Nordisk råds prisutdeling




VANT PRIS: Kim Leine fra Danmark fikk Nordisk råds litteraturpris 2013 for romanen «Profetene i Evighetsfjorden». Foto: NTB SCANPIX

Har sittet og sett på den glitrende gallaforestillngen på TV. Bare det å se på de to flotte programlederne, Sofia Helin og Hans Olav Brenner er en glede.
Men så over til prisene. Gratulerer til dansk-norske Kim Leine med litteraturprisen. Hittil ukjent for meg, så det skal bli spennende å lese noe av han. Og mange priser gikk til Danmark. Filmen "Jakten" var nok ærlig verdt en pris, den var fantastisk bra. Og musikkprisen til en flott ung fiolinist fra Finland, Pekka Kuusisto, et spennende bekjentskap. Flott at det også deles ut en miljøpris, som denne gangen gikk til Danmark.
Barne- og ungdomsbokprisen, nyoppretta, gikk til en finsk barnebok, Karikko. Synd at de
norske ikke nådde opp i kveld.




 

1 kommentar:

  1. Jeg hadde bursdagsfeiring her hjemme mens prisutdelingen foregikk. Men jeg ga tydelig beskjed om at vi måtte ha på tven, for jeg måtte få med meg hvem som vant. Hadde håpet på Sollaug Sargon fra Kautokeino, men har også lest Profetene i Evighetsfjorden, og den likte jeg kjempegodt. Men det er noe med at det er ikke hver dag man kjenner noen som kan få denne prisen, og i år så gjorde jeg det :-)

    SvarSlett