onsdag 30. oktober 2013

TV-serier og asosiale etterforskere

 Claire Danes som Carrie Mathison och Damian Lewis som Nicholas "Nick" Brody.

Jeg liker å følge med i serier på TV, og akkurat nå er det to serier jeg virkelig ikke kan miste en episode av. Den ene er "Homeland", der vi nå er inne i tredje sesong. Det er nok ikke alle som liker denne type serie, og jeg har ikke hatt sansen for amerikanske serier før. Men jeg blir fascinert av hovedpersonen, etterforskeren Carrie Mathison, som er bipolar, og sliter med valget mellom å bruke medisiner og være avbalansert og rolig, og å være uten medisiner og føle at hun har full konsentrasjon i jobben. Carrie blir spilt av Claire Danes.

Den neste serien er den danske "Broen". Der er også hovedpersonen, Saga Noren, dysfunksjonell på mange måter, da hun lider av autisme, nærmere bestemt Aspergers. Men hun er en utrolig intelligent og flott etterforsker, og jeg elsker henne. Serien er spennende, og som mange andre danske serier, verdt å følge med i. Sofia Helin spiller utrolig godt, og den dystre Saga står i stor kontrast til den smilende skuespilleren vi ser i andre sammenhenger.





1 kommentar:

  1. Jeg og 16-åringen følger med på Broen. Jeg så de første ti episodene på etterskudd etter at de lå på NRK.no i høst. Nå ser vi serien på svensk tv på søndag, vi klarer ikke å vente til mandag. Jeg ser ikke mye på TV for tiden, Men den må jeg ha med meg. Utrolig bra synes jeg den er.

    SvarSlett