mandag 9. desember 2013

Gaute Heivoll: Over det kinesiske hav

Jeg har likt bøkene til Heivoll svært godt, og denne er ikke noe unntak. I denne boka bygger han romanen rundt en historie fra virkeligheten.

Over det kinesiske hav - 'Over det kinesiske hav' kommer ut på Tiden forlag i dag. - Foto: Tiden forlag /
En mann, fortelleren i romanen, rydder opp i boet etter sine foreldre, noe som medfører mange minner om det livet de levde, og hans egen oppvekst. Foreldrene bygde huset de har bodd i, da de flyttet fra Osloområdet til Sørlandet. De hadde jobbet som sykepleier og diakon ved Dikemark og hadde tatt seg av sinnsyke og åndsvake i flere år. Nå bygger de stort hus, med mål å lage fristed for de som ikke klarer seg sjøl. Fem åndssvake søsken, en forvirret onkel Josef,  og to sinnslidende menn, Mathiassen og Christian Jensen, flytter inn i husets andre etasje. De bor der under såkalla "forpleining", og blir en del av familien.

"Over det kinesiske hav» er en roman om oppvekst og liv i et uvanlig miljø. Her får vi også et innblikk i den tidens syn på de åndssvake  og tullingene, som naboene kaller dem.

Det er også en roman om sorg. Et tragisk dødsfall, der fortellerens søster dør, blir en viktig del av handlingen i boka. Denne hendelsen påvirker fortelleren resten av livet, og han oppdager nye sider ved foreldrene, som sørger på ulike måter.
Heivoll har en evne til å gripe leseren, uten å bruke store ord og vendinger. Den lille guttens reaksjon etter dødsfallet av søsteren beskrives slik:
" Jeg var under vann. Alt var stille, eller nesten stille, jeg hørte et brus av bobler som steg opp omkring ørene mine. Boblene steg og hjertet dunket, og noen ropte navnet mitt, men stemmen kom fra et sted under dypet." Sterkt!

En god bok om et tema som ingen har vondt av å sette seg inn i. Menneskeverd er sentralt. Empati og nestekjærlighet likeså. Jeg har stor  respekt for Heivoll, og ser fram til flere bøker fra hans penn (eller PC). Anbefales!

Tiden forlag
2013
 

1 kommentar:

  1. Flott omtale av en flott bok. Jeg likte også denne veldig godt :)

    SvarSlett