fredag 20. desember 2013

Ljudmila Ulitskaja: Sonetsjka

Sonetsjka - Ljudmila Ulitskaja Marit Bjerkeng

"Kortromanen Sonetsjka er skrevet av den russiske forfatteren Ljudmila Ulitskaja. Boken kom ut i 1992 og ble raskt oversatt til fransk, hvor den også fikk en prestisjefylt pris. Siden ble bøkene til Ulitskaja oversatt til mer enn 20 språk. I boken følger vi Sonetsjka fra en by i Hvitrussland til en forstad i Moskva med den sovjetiske historien som et bakteppe."

Denne boka las vi i boksirkelen vår sist måned. En liten fortelling på bare 120 sider. Som så mange andre bøker handler denne også om en kvinne, Sonetsjka, eller Sonja, som elsker å lese. Hun arbeider på et bibliotek, og flykter fra virkeligheten gjennom bøkenes verden. Men en dag møter hun Robert Viktorovitsj, en kunstner som kommer innom biblioteket.
"Han var liten av vekst, spiss og mager og grålig i hår og hud. Han ville aldri tiltrukket seg Sonjas oppmerksomhet hvis han ikke hadde spurt henne hvor de hadde katalogen over bøker på fransk."

Han tar henne med storm, på grunn av den felles interessen for bøker, hennes sans for Ibsen, Balzac, Dante, Rilke og Novali, og etter et par møter frir han til henne. De går inn i et samliv der Sonja slutter å leve seg inn i bøker, der hverdagslivet tar over. Og hun oppdager at hennes mann er likegyldig til russisk litteratur, noe som sjokkerer henne, og de får sin første store krangel. Senere får de datteren Tanja.
"Alt ble nå fullstendig og gjennomgripende forandret for Sonetsjka. Det var som om hennes tidligere liv dreide av og tok med seg hele innholdet i alle bøkene Sonja elsket så høyt, og det hun satt igjen med isteden, var de ufattelige belastningene ved aldri å komme i orde, ved pengemangel og kulde, ved alle bekymringene hun hver dag hadde for lille Tanja og Robert Viktorovitsj, som stadig vekslet på å være syke."
Senere når Tanja vokser opp, utfordrer hun livet på nye måter, og da hun får en foreldreløs venninne, Jasia, forandres livet for hele familien.

Boka er som sagt kort, men her finner vi både ensomhet, kjærlighet, lykke og svik. Syns Ulitskaja skriver svært godt. Vi var enige i lesesirkelen vår om at dette fristet til mersmak, så neste gang skal vi lese "Medusas døtre" av samme forfatter. Spennende med nye bekjentskaper, og russiske forfattere av nyere tid har jeg lest lite eller ingenting av.

Bakerst i boka er det ordforklaringer, som kan være gode å kjenne til på forhånd. Og så er det en forfatterpresentasjon av Marit Bjerkeng, og intervjuer med forfatteren. Interessant.

Bazar forlag
2006
Hele boka 158 sider
Fortellingen om Sonetsjka 120 sider

 

2 kommentarer:

  1. Hei jeg gleder meg jeg er til deg igjen. Min siste boken med russiske forfatter var Mesteren og Margarita forfatter heter Michail Bulgakow. Kjenner du? Jeg kan anbefale deg. En klassiker. Bulgakow hadde skrivet fra 1928 til 1940. Han hadde veldig vanskelig liv. Boken skal 3 x oversetter fra russisk til tysk. Siste ganger 2012. Jeg eier bok fra første oversettelse fra 1983 og nye 2012. Jeg liker boken... Og jeg vil gjerne lære mer norsk og lese bøker med norsk språk - ikke krim - jeg håper jeg bringe det.
    Dine portrett er veldig fint. Datter min maler og tegne også hun er kunstlærer. Tusen takk for din fin blog. Jeg komme gjerne igjen.
    Ha en fin fjerde advent og en to tre fire jul er her.

    SvarSlett
  2. Dette høyrtes spennande ut! Kjekt med nye og ukjente forfattarar - og lettare å finne dei att når andre, som du, har skrive noko om dei. Vi held på å flytte, så den siste veka har eg knapt opna ei bok - det kjennest ganske unormalt!

    SvarSlett