mandag 22. desember 2014

Marianne Fastvold: Kvinner før jul


Kvinner før jul



En fin rød julebok, med engel på coveret. Dette gledet jeg meg til. Men her ble det litt for mye forutsigbart kaos og rot. Ikke uvanlig det da, før jul, men ikke på denne måten. 

Her er det Ingrid og Balder det handler om. Ingrid er samboer med musikeren Balder, som er ofte ute på turne sammen med sangerinnen Olivia. Men i det siste har Ingrid fått en "stemme" på øret som hvisker om Balders utroskap. Og da Balder ønsker en uke i syden før jul, og de enes om å oppløse monogamiet, blir ikke stemmen mindre pågående. Og plutselig dukker Olivia opp og flytter inn i Balders musikkleilighet, noe som blir i meste laget for Ingrid. Olivia valser rundt i Balders genser, pyjamas og tøfler, og leser Ingrids dagbøker.  Dette må det bli bråk av.

Boka var som satire litt artig innimellom, men mest kjedelig. Det beste er når naboen Åste inviterer til å lage grisesylte sammen med Ingrid. Da blir det litt julestemning. Men ellers kunne jeg vært denne førjulsboka foruten.

Gyldendal
2011
197 sider

 

2 kommentarer:

  1. Trøst deg med at du sikkert kommer til å glemme den temmelig fort ;o)
    Jeg har lest den, og mener jeg syntes den var OK, men nå husker jeg så godt som ingentig; noe med at det skulle snekres et tårnrom og at snekkeren var av det upålitelige slaget?
    Kos deg med jul og julegjester ;o)

    SvarSlett
  2. så synd! boken har så fint omslag. God Jul!

    SvarSlett