torsdag 29. oktober 2015

Film fra Iran

Var så heldig at jeg fikk med meg denne spesielle filmen i går, Taxi Teheran. Seniorkino midt på dagen, fin avkobling når en er ute og shopper. Filmen fikk Gullbjørnen i Berlin nylig. Anbefales!
Jafar Panahi er en av vår tids ledende iranske filmskapere, kjent for Den hvite ballongen (1995), Sirkelen(2000) og Offside (2006), som har vunnet bred internasjonal anerkjennelse samt en rekke priser ved store filmfestivaler. Hans filmer kombinerer neorealistisk estetikk med bitende humor og samfunnskritikk, der hovedtyngden ligger på situasjonen for iranske kvinner. Til tross for at han siden 2010 har hatt statlig forbud mot å lage filmer og er blitt utsatt for husarrest over lengre perioder, har han fortsatt å lage og spre sine filmer. Hans siste film Taxi Teheran(2015), som ble spilt inn i hemmelighet, sikret ham Gullbjørnen under Berlinalen

 

2 kommentarer:

  1. En film i ny og ne kan alltid være givende - den sjåføren så jo riktig trivelig ut. Jeg låner filmer på biblioteket jeg, nye filmer kommer ganske raskt ut på markedet synes jeg.

    SvarSlett
  2. Så herlig å gå på kino midt på dagen. Jeg gjør det av og til selv på min ukentlige fridag. Ser den går på mandags formiddagen her i Bergen, skal bare se du har fristet meg til å gå på kino på fridagen min :)

    SvarSlett