søndag 29. mai 2016

En smakebit på¨søndag.

Takk til Mari for smakebitene på søndag. Se her 
Det er noen uker siden jeg deltok på denne utfordringen nå, men i dag prøver jeg meg igjen. Er på hytta sammen med svigersønn og tre barnebarn, + min mann. Med perfekt sommervær og nydelige omgivelser på fjellet, finnes det ikke noe bedre sted akkurat nå.
Så smakebiten må bli et lite dikt av Hans Børli, som heter Seljefløyta, som er et vårdikt. Og så bruker jeg det flotte maleriet til Skredsvig som illustrasjon.



SELJEFLØYTA
av Hans Børli
Jeg gikk alltid
med tele under foten
i skjær av froststjerner.
Men knopper skalv
under skjell som frosten kysste.
Og vatn svarvet i isen,
svarvet gjennom skinnende skåler
som stjerner sank i.
Jeg maktet vandringa gjennom vintrene
fordi jeg ville skjære
ei fløyte av selje
og spille på den om våren.

12 kommentarer:

  1. Dikter är inte riktigt vad jag brukar läsa, men bilden är väldigt fin :)

    SvarSlett
  2. Vackert! Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten. Vackert!

    SvarSlett
  4. Nydelig!
    Jeg bor ved kysten og trives nok bedre der enn på fjellet. Men samtidig kunne jeg godt tenke meg å være på fjellet ved et vann i denne temperaturen vi har nå :-) (I dag er det 18-19, men det er meldt 24 på tirsdag). Ha en riktig fin søndag, Åslaug! :-)

    SvarSlett
  5. Jeg er veldig glad i Børli, så takk for smakebiten. Nydelig nostalgisk bilde du fant til diktet!

    SvarSlett
  6. Tack för fin smakbit!

    SvarSlett
  7. Jag tycker alltid att målningar av moln, eller som här på bilden, moln som speglar sig i vatten, blir mycket mera lik himlen på riktigt än vad foton blir.

    SvarSlett
  8. Tack för fin smakbit! :)

    SvarSlett
  9. Åh, vilken vacker dikt. Tack!

    SvarSlett