tirsdag 6. februar 2018

Ingeborg Senneset: Anorektisk


Ingeborg Senneset har skrevet en gripende og ærlig historie om hvordan hun har levd med anoreksia siden hun var ung jente. En utrolig sterk og nådeløs skildring om hvordan sykdommen tar grepet, og kampen for å kjempe mot den, slik at hun kan overleve.  Senneset har brukt tre år på boken, som delvis er bygd på dagboknotater. Hun er utdannet sykepleier, men sykdommen førte til at hun istedet for å pleie pasienter sjøl ble pasient. Boken handler om hennes kamp i forhold til sine egne demoner, men også kampen hun føler hun kjemper i forhold til psykiatrien og behandlingen hun får. Og hun viser hvor personavhengig pleien i institusjonene kan være. 

Boka har et faglig forord skrevet av Finn Skårderud, spesialist innenfor området spiseforstyrrelser. Forordet heter "Sult/besatt, Rapport fra et konkret helvete."
Forfatteren starter med å si at det handler om en sykdom som fratar en store deler av det å leve. Og at i hennes tilfelle tok den nesten selve livet. Hun skulle redde verden, ett kilo av gangen. For bare hun fikk straffet seg sjøl nok, ville hun bli et bedre menneske. Det er den personifiserte Sykdommen
som styrer henne. "Det er bare en prøveuke, du må ikke, de kan ikke foreta seg noe om du ikke spiser opp. Du gjør hva du vil, gjør det jeg vil. Du har gjort det før. "
Hun sliter med tvangshandlinger, selvskading og løgner. 

Dette er sterkt og grusomt trist lesning. Tenker på hvor mange unge som lider av denne sykdommen i vårt velstandssamfunn. Det er derfor godt at noen som har så grundige, personlige kunnskaper om anoreksiens innside kan skrive slik at vi kan forstå noe om den kampen pasienten lever med for å komme seg ut av en slik alvorlig lidelse. Dette er en svært alvorlig sykdom, men det er mulig å bli frisk, med god hjelp og sterk vilje. 

Cappelen Damm
2017
320 sider
Bokmål
Lest som eBokBib


4 kommentarer:

  1. Jeg var å hentet denne på biblioteket i dag. Jeg gruer meg egentlig til å begynne på den.

    SvarSlett
  2. Ja,dette var en sterk bok. Skal lese den snart for andre gang.

    SvarSlett
  3. Spennende å lese dine tanker om boken, må vel se å skaffe meg den jeg også :)

    SvarSlett
  4. Vet ikke om jeg rekker lese denne i februar, men skal definitivt lese boken.

    SvarSlett