onsdag 22. februar 2012

Liza Marklund: Borderline


Som vanlig skriver Marklund om  journalisten Annika Bengtzon og miljøet i avisen hun arbeider i. Og som vanlig er hun og hennes familie, denne gangen mannen Thomas, sterkt involvert i hendinga. Boka tar for seg to grusomme saker, den ene mord på flere mødre i Sverige, den andre en utpressingssak i Kenya. Det siste blir for meg det boka handler om.

Ektemannen Thomas er på tjenestereise i Afrika, og blir sammen med flere andre kidnappet med krav om løsepenger. Vi følger delvis hans opplevelser med brutal vold og drap, i nærheten av Liboi, delvis Annikas opplevelse av utrygghet, uvisshet om hun får se han i live, og kampen om å skaffe løsepenger. Og så reisen til Afrika for å få han løslatt.

En uhyggelig historie, ikke minst pga at dette ikke er fiksjon, men skjer daglig i disse områdene i Øst Afrika. Piratvirksomheten langs kysten av Somalia og Kenya og kidnapping med løspengekrav er daglige foreteelser. I kriserammede Somalia er vold mot folket vanlig, og vi hvite er ikke noe unntak.
Liza Marklund er kjent i denne delen av Afrika på grunn av at hun er medeier i en safaricamp i Kenya , og hun ser situasjonen fra begge sider, noe som gjør boka ekstra skremmende.

I «Borderline» krever kidnapperne at grensene mot Europa skal åpnes, at beskyttelsestoll skal avskaffes og jordens ressurser omfordeles. Umulige krav? Det er ikke Liza Marklund enig i.
"Kidnapperne fremfører krav som jeg synes er helt rimelige, men de gjør det på en urimelig måte. Jeg har lært meg en ting når jeg har vært ute og reist, og det er hvor like vi mennesker er. Det eneste som skiller oss, er vilkårene vi lever under. Vi velger at disse menneskene skal være fattige fordi vi tjener på det, sier hun. (ANB-NTB-TT Spektra)"

2 kommentarer:

  1. Takk for boktips, noterte meg ned boken. La meg også som følger av bloggen din:)

    SvarSlett
  2. Takk for flott anmeldelse :) Synest at boken fenget, selv om en del avisanmeldere har vært litt lunkne. Godt at vi bokbloggere kan være en motvekt til journalistene :)

    SvarSlett