torsdag 25. august 2016

Bokhyllelesning: Les en oppfølger. Emelie Schepp: Hvite spor

Bokhyllelesning sin utfordring i august er å lese en oppfølger. Denne boka er en oppfølger av "Merket for livet", utgitt i 2015. Jeg har ikke lest den. Men tror jeg vil låne den likevel, da Emelie Schepp skriver spennende krim! 


To thailandske, unge jenter er på vei med fly til København, med magene fulle av heroin og kokainampuller. Grovt utnyttet av brutale narkolangere, er de på vei til Norrkøping, en tur de skal tene mye penger på. Men på togturen innover i landet skjer det dramatiske at en ampull lekker i magen til de ene jenta, og hun dør av overdose. Den andre jenta forsvinner raskt.  
Politiet, ved Mia Bolander, og statsadvokaten Jana Berzelius blir satt på saken. Jana er en svært arbeidsom og punktlig, men har en fortid hun ønsker å holde skjult. Men i etterforskningen etter hva som har skjedd med de thailandske jentene, viser det seg at noe fra fortida dukker opp, og hun må prøve å komme politiet i forkjøp med oppklaring av saken. 

Dette er en svært handlingsmettet og velskrevet thriller. Her skjer mye på kort tid, og ingenting er avgjort før siste slutt. Korte avsnitt og raske tidsskifte gjør boka lett å lese, og jeg må innrømme at jeg hadde vansker med å legge den fra meg før siste side var lest. Jeg syns menneskene er troverdige og ekte, ikke minst fordi de ikke er perfekte, men har sine menneskelig svakheter, også de usympatiske sidene. 

Jeg burde nok ha lest den første boka til Schepp, da jeg skjønner at Jana Berzelius sin fortid er omtalt her. Og jeg tror jeg tar en tur på biblioteket for å låne den nå. Og så venter jeg spent på ny bok om Jana.  

Gyldendal
2016
408 sider
Oversatt av Trude Marstein
Bokmål
Lest som eBokBib

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar