onsdag 6. juli 2011

Passende sommerlesning: Steinbeck og Nesbø

Har hatt Panserhjerte liggende lenge. Etter at jeg leste "Snømannen", bestemte jeg meg for å vente lenge til neste krim av Jo Nesbø. Jeg var nesten mørkredd ei tid! Han må ha en grotesk, spekulativ fantasi - har ikke lest verre beskrivelser av vold og jævelskap. Men så skriver han bare utrolig bra, og du klarer ikke å legge fra deg boka før den er ferdig. Tok fram "Panserhjerte#, som sagt, og der var spenningen allerede satt etter en halv side! Og som vanlig var den både intens og drivende god, noe som gjorde at den raskt ble lest ferdig. Jeg var på hytta da, og var plutselig uten lesestoff. Fant en bok som jeg ikke har lest, John Steinbecks "Dagdrivergjengen". Jeg må bare innrømme at den ble et antiklimaks, da her var det ingen mord eller voldelige handlinger, bare litt småkriminalitet i rolige omgivelser. Men Steinbeck leser jeg gjerne, han har en egen lettbente stil og mye humor . Men etter hytteturen og svirebrødrene i USA måtte jeg hjem og lete fram Nesbøs siste krim, "Gjenferd", som jeg hadde kjøpt tidligere. Så nå er jeg midt oppe i en spennende historie med Harry Hole igjen. Og jeg gleder meg til kvelden og lesing på senga - får så lite anledning om dagen, i fint vær og med et lite barnebarn ved siden av meg!

1 kommentar:

  1. Gjenferd er ypperlige lesing når tåka og regnet kommer. Gleder meg til å lese hva du mener om boka når du er ferdig :)

    SvarSlett