torsdag 27. oktober 2011

Sidsel Mørck: Broren



Et lite sitat fra boka:
En sjelden gang besøkte vi mor samtidig,
Martin og jeg. Det kunne være i julen
eller på en fødselsdag eller en 17. mai.
Etter måltidet skjedde alltid det samme:
Mor og Martin satte seg med portvinen.
Jeg kan se dem for meg under stålampen,
det skinte i mors mørke hår og Martins lyse.
Det var noe mykt og harmonisk over de to
som satt der og pratet og nippet til vinen.
Jeg ante ikke hva de snakket om.
Selv var jeg mest opptatt med det praktiske.
Skifte en lås, feste en list, bytte en sikring,
det var alltid noe mor trengte hjelp til.

Dette sier alt om hva boka handler om. To ulike brødre, der den ene, som er bokas jeg-person, alltid har følt at broren har vært morens yndling. Sjøl har han vært den praktiske, og har tatt seg av sin gamle mor. Broren er langt borte, og gir ikke livstegn fra seg.  Konfliktene i barndommen bygger seg opp, han sitter tilbake bitter, sjalu og etter hvert får han et fremmedforhold til moren som plager han.
En lettlest liten roman på bare 56 sider, men med et sterkt innhold.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar