søndag 15. juli 2012

Anna Funder: Alt jeg er



 Etter å ha lest "Stasiland" av Anna Funder, en bok som var svært gripende i all sin realisme, var jeg spent på hvordan hennes debutroman var. Romanen er basert på historiske personer, noe som ofte gjør meg svært engasjert i det jeg leser. Og dette var spennende og sterk lesning.

Hovedpersonene, som veksler med å fortelle sin historie, er Ruth Becker og Ernst Toller. I 1933, da Hitler kom til makten, begynner disse to sammen med sine venner Dora Fabian, Berthold Jacob og Hans Wesemann, en motandsbevegelse mot det naziregimet de ser vil komme. De flykter til London, hvor de egentlig ikke er ønsket, og må gjøre seg til venns med den øvre middelklasse for å kunne fremme sin sak. Gestapo er etter dem, også utenfor tyske grenser, og de lever et liv i fare. Vi hører om skipet St.Luis, med jødiske passasjerer som har flyktet fra Tyskland, som ikke får komme i havn i USA og må returnere. De fleste av som var ombord døde i tyske konsentrasjonsleire. Dette er historier som kan dokumenteres. Boka bygger derfor mye på fakta, men er også en fiksjon. Boka er en spennede spionroman, der vi opplever sterke vennskapsbånd og stor kjærlighet. Vi lever oss inn i redselen for å bli oppdaget og "fjernet", og da en av vennene angir de andre, blir sviket nærmest personlig.

Funder har skrevet en bok som vekker interessen for å vite mer om mellomkrigstida og hvor vanskelig det var å være opposisjonell mot nazismens oppblomstring. Jeg måtte gå på nettet og lese om Toller og Dora Fabian. Funder gir oss ikke gratis noe om hva som er virkelig og hva som er oppdiktet i boka, det er opp til leseren å bruke sin fantasi når vi går inn i denne fascinerende og gripende romanen.

Men jeg må også bemerke at det tok litt tid å komme inn i handlingen. Det er ikke bare vekslingen mellom Ruth og Toller som er vanskelig i begynnelsen, men det tok litt tid før jeg skjønte at Tollers historie er fra førkrigsåra, mens Ruths er i nåtid. Men når en endelig skjønner dette blir historien klar. Jeg kan bare anbefale boka!

   

2 kommentarer:

  1. Veldig fin omtale!

    I likhet med både meg og flere andre har du funnet boka litt tung å komme i gang med. Jeg kjenner meg veldig igjen i denne beskrivelsen. Men da den først kom i gang og historien(e) løsnet - da var jeg solgt!

    Jeg har laget en link fra min omtale til din. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Glad for at du har lest min omtale og liker den. Du er jo så profesjonell. Ha en fin dag!

      Slett