søndag 5. august 2012

Alice Hoffman: Duevokterne

Duevokterne

Denne søndagen må jeg dele litt av boka "Duevokterne" av Alice Hoffman med dere. En utrolig spennende bok som i hovedsak handler om sterke kvinner rundt år 70 etter Kr.  Jerusalem har falt, og jødene flykter ut i ørkenen og klippene for å livberge seg der. De finner en by som Herodes med sin romerhær har forlatt, og bosetter seg der.

Yael , en av kvinnene sier: "Jeg husker øyeblikket da jeg kom til verden, den store roen som brått ble knust, den hete pulsen min innunder huden.Jeg ble løftet ut av min mors liv, som ble skåret opp med en skarp kniv. Jeg er sikker på at jeg kunne høre min far brøle av sorg, og dette var den eneste lyden i den grufulle stillheten som omga den døden hadde gitt liv til. Selv gråt jeg ikke, jeg skrek ikke. Folk merket seg dette. Jordmødrene hvisket til hverandre, de mente jeg enten var velsignet eller forbannet. Tausheten var ikke det eneste uvanlige ved meg, heller ikke de rødbrune flekkene som trådte frem på huden min en time etter at jeg ble født. Det var også håret mitt, med den dype blodrøde fargen, som en tett lue på hodet, som om jeg allerede kjente til denne verden, og hadde vært her før." (s.11).

Og litt fra bakerens hustru, Revka, sin historie:
"Folk har snakket om oss helt siden min svigersønn tok oss med hit. Folk stirrer på oss og prøvde å gjette seg til hva slags katastrofe som hadde rammet familien vår; de var overbeviste om at selv her, blant alle de ulykkelige, måtte vi fortjene medynk, siden dattersønnene mine ikke hadde talens bruk. Mer vet de ikke, bare at vi er blitt fordrevet fra hjemmet vårt, akkurat som de, og at vi valgte å komme hit." (s.153)

Gleder meg til å lese videre i boka!


15 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebitene:-) Denne boken har jeg så lyst til å lese og heldigvis står den på vent i hyllen. Kos deg videre med boken og ha en fin Søndag videre:-)

    SvarSlett
  2. Kjmpefin smakebit =) Har høyrt mykje bra om denne boka =)

    SvarSlett
  3. Den här låter spännande. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  4. Denne boken har jeg på leselisten og smakebiten får meg til å glede meg enda mer til å lese den :)

    SvarSlett
  5. Sterk og spennende smakebit!

    SvarSlett
  6. takk for flott smakebit.
    stemmer det at det er alice hoffman som for mangen år siden skrev "hvite hester" ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var samme forfatter. Hun er godt kjent, men jeg har lest bare Hvite hester tidligere.

      Slett
  7. Dette var en ukjent bok for meg, men med en historie jeg ble veldig nysgjerrig på. Den må jeg se om ikke jeg kan finne på biblioteket! Takk for tips og ha en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Takk for fine smakebiter! Ha en fortsatt fin dag. :)

    SvarSlett
  9. Har ikke tidligere lest noen av Hoffmans bøker, men dette er nok den første boken jeg kommer til å lese av henne:) Gleder meg, høres jo så bra ut:) Takk for smakebiten og ha en herlig søndag!:)

    SvarSlett
  10. Takker for smakebiten. Jeg holder for så vidt på med denne boken. Men finner den litt omstendelig for øyeblikket. Men jeg synes det er en veldig interessant bok. Jeg forsøkte å "skumme" gjennom den, men ser jo at den trenger litt "innsats". Mulig jeg fikk det ekstra puffet nå, til å ta fatt igjen. Ellers er det en veldig fin blogg du har. Liker både leselistene dine og bildene du deler. Er spesielt begeistret for akrylmaleriene dine :)
    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  11. Tusen takk for to interessante smakebiter!

    SvarSlett
  12. Høres spennende ut. Takk for to interessante smakebiter. :)

    SvarSlett
  13. Fascinerende smakebit! Jeg har aldri hørt om boken før eller lest noe av samme forfatter, men det høres kanskje ut som om jeg burde.

    SvarSlett
  14. Hørtes spennende ut, takk for smakebiten! :)

    SvarSlett