torsdag 9. august 2012

Geir Stian Ulstein: En vakker dag




Dette handler slett ikke om en vakker dag. En nedslående og tøff bok om de vanvittige ødeleggelser mot mennesker  en borgerkrig kan føre til.
Grufulle beskrivelser av voldtekter og skadde barn, jeg ble kvalm og måtte stoppe å lese. Forfatteren bruker et direkte og detaljert språk som nesten kan virke spekulativt. Men samtidig oppdager du at dette er nødvendig for å få leseren til å skjønne hva en observatør, denne gangen en fotograf, opplever og ser når han besøker et krigsherjet land. Og det verste av alt er at denne borgerkrigen kan være i Norge. På baksida av boka er det hentydet til dette, og sjøl om Ulstein ikke direkte forteller hvor du er, aner du at handlingen kan være hvor som helst - også kanskje i Norge.

Jeg visste ikke helt om jeg skulle lese hele boka, da all grusomheten nesten ble for mye. Uansett land og verdensdel - krig er forferdelig på alle måter. Mennesket blir degradert til brutale vesener og utøver handlinger de aldri ville gjort i et fredelig land. " Når jeg tenker tilbake på skjenselen på torget - som fremdeles står like klart for meg nå, som dagen jeg bevitnet den, innser jeg at skillet mellom å utøve og bli utsatt for noe bestialsk i virkelighetn ikke er annet enn en tynn, skjør hinne".

En skremmende roman, som du ikke behøver å lese hvis du vil sove godt i natt.

2 kommentarer:

  1. Denne fikk jeg lyst å lese, virker som en spesiell og gripende bok:) Noterte meg den ned:)

    SvarSlett
  2. Enig! Gripende bok med voldsomt, detaljrikt språk!

    SvarSlett