søndag 12. august 2012

Kamila Shamsie: Brente skygger




En spennende bok som handler om to familier og tre generasjoner. Boka starter med bomben over Nagasaki 9.august 1945. ( 72 år siden i disse dager!). Det er en gripende bok fra miljø som er ganske ulikt vårt, det japanske, det indiske, det afghanske og det amerikanske. (Kanskje flere,  jeg har ikke lest ferdig boka enda!)
På de innledende sider i boka er et sitat av Sahir Ludhianvi, indisk lyriker, som sier litt bokas tittel og innhold:
" I gamle dager brente bare hjem, men denne gang;
Bli ikke forbauset om selv ensomhet tar fyr.
I gamle dager brente bare kropper, men denne gang;
Bli ikke forbauset om selv skygger tar fyr."

Og her er et sitat, fra s 130 i boka: " "Vi skal gifte oss", svarte Hiroko, hvilket helt og holdent visket forrige spørsmål ut av Sajjads hode." Hva trenger vi? En moske?" Det må bli en borgerlig seremoni", sa han, siden å ta henne i armene sine når hun satt der så opptatt med alskens spaker og knotter på dashbordet virket uklokt.  " Etter muslimsk lov kan jeg ikke gifte meg ut av min egen religion hvis  ikke du er jøde eller kristen. Og det er du vel ikke?"

Jeg gleder meg til å lese videre hvordan det går med disse to, og slekten videre.

11 kommentarer:

  1. Det låter som en bra bok. Tack för smakbiten. :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for smakebiten:-) denne boken kjøpte jeg faktisk her om dagen og jeg gleder meg til å lese den.
    Ha en fin dag videre:-)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en bra bok!
    Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  4. Flott smakebit, og tusen takk for titten hos meg :)

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten! Släkthistorier är nästan alltid intressanta att läsa.

    SvarSlett
  6. En fin smakebit. Denne vet jeg at jeg har tittet på, men ikke lest. Den hørtes fin ut og jeg må kanskje få den på TBR listen min :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  7. Fikk denne i posten for noen dager siden, kjøpte den på bokklubben salg:) Gleder meg veldig til å lese den, så takk for smakebiten og kos deg masse med boken:)

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten. Ha en fin dag videre! :)

    SvarSlett
  9. Takk for smakebiten - denne boka noteres som en som MÅ leses!
    Ønsker deg en glad dag!
    KLem fra Pia

    SvarSlett
  10. Jag skriver upp den här på min TBR lista :) Japan intresserar alltid och jag gillar berättelser som sträcker sig över flera generationer. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  11. Denne boken har jeg sett nevnt ganske ofte og må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på den(tiltross for at jeg som regel gjemmer meg godt blant ungdomsbøkene mine ;)).

    SvarSlett