mandag 20. august 2012

Kari F.Brænne: Under de dype skyggene av løvtunge trær.



En uke siden jeg var på bloggen. Har vært på besøk til barn og barnebarn i Trøndelag og Sandefjord, og da er det lite tid til lesing! Men litt tid bevilger jeg meg alltid, så en novellesamling av Stig Beite Løken har jeg fått med meg, og ikke minst romanen "Under de dype skyggene av løvtunge trær". Denne boka deler jeg et lite inntrykk av med dere her.

Vi skjønner allerede i første kapittel at dette vil bli en bok som ruller opp gamle tragedier.  Evelyn fyller snart 85 år, og forbereder møte med sin sønn Wilhelm, som har vært i USA i mange år, uten å ha tatt kontakt med sin mor og barnebarnet Robin, som forsvant som liten gutt. Robin kjenner ikke sin historie, han har vokst opp hos adoptivforeldre, er skuespiller, gift og har en liten sønn, Lukas.
Boka veksler mellom historiene til Wilhelm, Robin og Evelyn. Evelyn, vakker og vellykket, vokst opp på storgård, mister alt da hun blir gravid med Wilhelm.. Den tilsynelatende hyggelige gamle damen som dekker bord for å feire sin fødselsdag er ikke den vi tror. Wilhelm vokser opp med en bitter mor som ikke behandler han godt, og blir en hard, desillusjonert mann. Og Robin er en selvsentrert, mindre sympatisk mann.

Jeg ble raskt involvert i den dramatiske handlingen. Brænne skriver godt. Jeg liker at hun sjonglerer mellom personenens liv nå og tidligere, måten hun etter hvert gir leseren innblikk i hva som har skjedd, uten at for mye røpes for tidlig. Beskrivelser av personer, natur og miljø er overbevisende og sterke. Dette er en gripende bok, spennende som en kriminalroman. Og de små passasjene med kursiv som kommer innimellom gjør boka enda mer spennende. Hvem er fortelleren her? Disse innspilla fører til at boka får en ekstra drivkraft framover.

Dette er en mørk bok, der skjebnen til menneskene gjennom fire generasjoner er knyttet sammen Grusomme hemmeligheter blir avdekket, hendelser som er påvirket av barndom og oppvekst gjennom generasjoner. Jeg er glad for at jeg tilfeldigvis plukket med meg denne boka fra biblioteket, det er en av de beste jeg har lest på lenge. Anbefales!

3 kommentarer:

  1. Så fin anmeldelse!:) Ble skikkelig nysgjerrig på denne siden du snakket så varmt om den, så den ble rett notert ned:) Takk for boktips og ha en herlig fin leseuke!:)

    SvarSlett
  2. Denne boka er helt fantastik<3, Men litt tungt språk innimellom. Men det gjør egentlig ikke så masse for jeg elsker virkelig denne boka<3

    SvarSlett
  3. Takk, da skal jeg sette denne på listen min....

    SvarSlett