torsdag 15. november 2012

Yves Boutroue: "Dette vinduet er min kvinne"


Beathe www.beathesbokhylle.blogspot.no inviterer til å skrive om boken på vent. Dette er på tirsdager, men jeg har ikke somlet meg til å skrive før i dag. Men bøker på vent finnes ALLTID. Her er en av mine neste:



Denne lille boka skal jeg lese innimellom snart. Det er en diktsamling, noe jeg dessverre ikke leser så ofte. Men hvis jeg har roen over meg og kan sette meg stille ned og lese, er dikt utrolig bra.
Forfatteren er fransk, men bosatt i Oslo. Dette er visstnok hans første diktsamling. Dikt om kjærlighet.
Her er en liten smakebit fra boka, s.12.

Det var i går
du gikk din vei, eller i fjor en gang.

Det var i går
striregnet falt over byen vi kjenner.

Det var i går
du fratok meg morgendagen.

Det var i går
du passerte terskelen som så lenge hadde ergret deg.

Det var i går
jeg drømte vi var født stumme,

Dagen er min, men jeg vil ikke ha den.

4 kommentarer:

  1. Så flott dikt:) Takk for tips på diktbok:) Virket veldig fin:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige måte! Ser litt på Debatten i TV om SAS. Er spent på om vi kommer oss til Bodø til jul! (Skal feire jul hos datter og to barnebarn der)

      Slett
  2. Leser lite dikt jeg også, har en bok liggende med 100 kjente og mindre kjente dikt så jeg får ta fatt på den først, men kunne tenkt meg denne. Tusen takk for boktips. Det var et kjempefint dikt.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har noen diktsamlinger liggende, så jeg ble påminnt om at det går an å lese et i ny og ne, ikke hele samlingene på en gang! Så da leser vi dikt både du og jeg!

      Slett