mandag 21. januar 2013

Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga

Ja dette var en annerledes roman. Det blir nesten feil å skrive min mening om boka på bokmål, da det sterkeSvar på brev frå Helga språket i romanen sitter godt inni meg etterpå. Forfatteren er islending men bosatt i Bergen. Romanen "Svar på brev frå Helga" er en sterk kjærlighetsroman, men også en roman som tar for seg by og land, det moderne samfunnet satt opp mot landsbygda på Island i 1940-åra.




Hovedpersonen er sauebonden Bjarne. Han er blitt forelsket i kona til naboen. Men dette forholdet er dømt til mislykkes, da begge er gift. Men de møtes i uthus og løe, noe som fører til at hun blir gravid. Hun vil flytte bort sammen med Bjarne,men dette blir det store dilemma for han, og han blir heime. Årsaken til at Bjarne ofret sin store kjærlighet var frykten for Rekjavik. I storbyen mister mennesket seg sjøl, sier han. Han vil ikke ha noe tilfeldig lønnet arbeid for amerikanerene. Han vil være der han hører hjemme, midt i naturen, med vekster og dyr rundt seg. Helga skriver et brev til han og ber han komme. Det er svar på dette brevet Bjarne nå skriver, som 90-åring. Et brev som viser lengsler og trofast kjærlighet gjennom et langt liv.

Brevet er ikke bare et kjærlighetsbrev til Helga, men også en hyllest til mennesker som levde i "den gamle tida". Til de som bodde  på avsidesliggende gårder, de som klarte å mestre hverdagen uten tekniske hjelpemidler. Fortellingen om Gisle og Sigrid, som bor langt utenom allfarvei, er sterk. Sigrid dør midt på hardeste vinteren, det er ikke mulig å gravlegge noen nå. Men Gisle viser at her måtte det kløkt og fantasi til. Han henger liket i røykehuset og konserverer kona på denne måten. Det er ikke fritt for at jeg måtte  trekke på smilebåndet da jeg las dette, trass i alvoret bak.

Dette er en roman som blir ekstra troverdig og sterk på grunn av bruken av språket. Birgisson bruker ord og uttrykk som nok er mer islandske enn gammel nynorsk. Jeg leser lett nynorsk, men her måtte jeg ofte konsentrere meg og lese høyt for meg sjøl for å skjønne hva han mente. Og det gjorde godt! En roman som jeg satte pris på å finne fram til. Leser gjerne mer av Birgisson.

Dette sier forfatteren om boka:
– Eg trur skrivinga av Svar på brev frå Helga var eit taust opprør. Sjølv om eg er akademikar, har eg stor respekt for intuisjon og kjensler, og eg hadde byrja å sansa ei skummel utvikling på Island. Folk vende ryggen til det gamle, fattige og nedverdigande livet. Det var nærast med avsky dei såg tilbake, og det var svært farleg. Retorikken vart deretter. Ein kunne snakka om uhemma laissez faire, men byrja nokon å snakka om åndelege og kulturelle verdiar, vart dei straks stempla som tilbake til saueskinnskorne – til jordhola. Eg kallar dette for saueskinnssko­retorikken, og han vart brukt om alt gammalt og som var verdt å hegna om. Eg trur at denne vesle romanen eigentleg er eit opprør mot den utviklinga me hadde på Island på den tida eg skreiv boka, seier Bergsveinn Birgisson.

3 kommentarer:

  1. Fin omtale av en bok jeg bli fristet til å lese..:) Interessant det forfatteren skriver om forandringen på Island.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, interessant å lese om han. Absolutt lesverdig bok! Nå skal jeg slappe av med et opptak i Tv før jeg gjør noe annet. Har akkurat lagt inn ny omtale av en bok av Toril Brekke. Ha en fin tirsdag!

      Slett
  2. Fin omtale. En virkelig vakker bok!

    SvarSlett