søndag 10. mars 2013

Tiger Garte: Fuglehotellet



"En bok som rører deg langt inn i sjelen" står det på baksida. Dette er et sitat fra Beathes bokhylle. Og ja, jeg er enig.
Tiger Garte er Surnadaling, og det første bekjentskapet jeg hadde med denne unge mannen var store oversktrifter i avisene etter at kunstneren Inga Dalsegg fra Rindal malte en naken Tiger Garte på veggen i et hotellrom i Molde. Men Garte kan tydeligvis mer enn å stå modell!

Romanen handler om unggutten Tor som skal arbeide på Verket i Sunndal en sommerferie. Han bor hos bestemor Lilly denne sommeren. Bestefaren Bår er død noen år tidligere. Det er ingen enkel sak å arbeide på Verket. Her er det tøffe forhold for en nybegynner.  Tor minnes bestefaren, han har ikke hørt detaljer om de siste arbeidsåra til Bår, og hvordan han døde, og stiller spørsmål uten å få klare svar. Han lager seg et bilde av bestefaren, som han elsket så høyt og hadde så stor respekt for. Men han finner ut at ikke alle var like begeistret for Bår, han hadde både venner og fiender på Verket.
.
"Fuglehotellet" bygger på forfatterens egne opplevelser. Jeg opplever den som en svært varm, velskrevet og gripende bok der vi som lesere får ta del i  nærheten som kan oppstå mellom besteforeldre og barnebarn. Tor har tilbrakt mye tid hos besteforeldrene i barneåra, og dette har lagt grunnlaget for den spesielle og gode kontakten mellom dem.
I boka veksles det  mellom  Tors og Bårs historie. Og her veksler forfatteren mellom bokmål og nynorsk, alt etter hvem som har ordet. Det som hender nå fortelles på bokmål, besteforeldrenes historie fortells på nynorsk. Dette er noe jeg liker godt. Det ble på en måte med på å vise forskjellen på tid og miljø.
Dette er en bok om kjærlighet, respekt og savn. Boka får meg til å minnes  min bestefar, som døde da jeg var 10 år. Den trygge hånda hans som tok min når jeg var med ute og gikk sammen med han. Den gode atmosfæren og lunheten i arbeidsrommet hans, der han satt og skrev. (Han var blant anna forfatter, og jeg fikk sitte ved siden og bare være stille.)
Tiger Garte har imponert meg med denne boka. Og så ble den så nær, da Sunndal er nabokommune til bygda der jeg voks opp.

Andre som har skrevet om Fuglehotellet er:
Ellikens bokhylle,
beathesbokhylle.
 artemisiasverden.

5 kommentarer:

  1. Veldig fin omtale av en vakker bok:-) Og tusen takk for link til meg.

    SvarSlett
  2. Fin omtale - dette høyrest ut til å vere ei bok eg vil like. Boka er ført opp på "lista":-)

    SvarSlett
  3. Jeg likte den også godt og har skrevet om den på bloggen min.:) Har selv vært på Sunndalsøra noen ganger og det gjør det litt spesielt..:)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for fine ord, Åslaug :)
    Fine lesninger av boka mi setter jeg utrolig stor pris på, både på grunn av den personlige historia og det arbeidet jeg har lagt ned i den. Takk!

    Alt godt fra
    tiger

    SvarSlett