tirsdag 16. april 2013

Boken på vent: "Inn i elden" av Aina Basso

Som vanlig på tirsdager skriver vi om en bok vi snart skal lese, noe Beathe har satt igang. Boken på vent


Har lenge planlagt å lese "Inn i elden" av Aina Basso. Aina er en av bloggerne på lista mi, og jeg ble nysgjerrig på bøkene hennes da jeg leste litt om dem på bloggen hennes. Hun er opprinnelig fra Giske i Møre og Romsdal. Hun er i tillegg til å være forfatter utdannet historiker.
Mari, i bloggen Flukten fra virkeligheten har intervjuet Aina. Se her intervju

"Inn i elden" har fått god kritikk av blant anna Dagbladet og Adresseavisa. Dette er en ungdomsbok, men passer for alle aldre. Den handler om hekseprosessene i Finnmark for 400 år siden. Her et lite utdrag fra NRK-litteratur:
"Inn i elden" er en suggererende ungdomsroman om de uhyggelige hekseprosessene i Finnmark på 1600-tallet. Vi nærmer oss ilden, skritt for skritt, helt fra første side, der vi får et utdrag fra den opprinnelige "Svarteboka", via jeg-fortellingene til Dorothe og Elen og frem til ilden fortærer både hud og hår."

Og et sitat fra boka
 «Eg løftar opp hendene og held dei framfor meg, men det finst ikkje skugge, ikkje ly, berre dette kvite lyset, det omsluttar meg, det er det einaste som finst: Eit sterkt, lysande lys, ikkje til å halde ut.»




11 kommentarer:

  1. Ååååå, denne vil jeg også lese!!! TAkk for påminnelsen!

    SvarSlett
  2. Takk for tips om forfatter jeg gjerne vil lære mer om. Boken er definitivt utenfor min komfortsone, men vi må jo bevege oss litt i randsonen også. Ha en strålende dag!

    SvarSlett
  3. Jeg håper du vil like boken, Åslaug. Den berørte meg langt inn i sjelen og den får et ekstra pluss for et vakkert språk. Det er en av få bøker som har fått fast plass i min bokhylle :)

    Tusen takk for at du linket til mitt intervju med forfatteren forresten.

    SvarSlett
  4. Jeg kan godt tenke meg å lese denne pga hekseprosess-tema. Jeg har vært i vardø hvor de har laget et eget heksemonument til minne om alle ofrene som ble siktet og dømt for hekseri under inkvisjonen.

    SvarSlett
  5. Å, dette er en nydelig bok! Jeg liker i grunnen alle bøkene til Aina Basso og denne er en av de beste :-)

    SvarSlett
  6. Hm, her kom du meg jammen i forkjøpet.... Planlegg eit innlegg om denne boka :)
    Aina er dotter til syskenbarnet mitt og me er veldig stolte av henne <3

    Flott innlegg !!
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da skjønar eg at du vil skrive om ho! Eg legg sikkert inn ein kommentar om boka når eg får tak i ho, og lese ho. Aina verkar som ei flott jente.

      Slett
  7. Jeg burde lese den. På hjemstedet mitt var det heksebrenning. Tenk for en sjebne å bli brent på bålet. Orker nesten ikke tenke på det.

    SvarSlett
  8. Høres ut som en bok jeg vil lese. Fint tips :)

    SvarSlett
  9. Artig - denne hadde eg i hendene i dag, når eg var innom biblioteket. Den vart ståande att, men eg skal følgje med på kva du tykjer. Kanskje låner eg den neste gong...

    SvarSlett
  10. Denne har jeg glemt litt ut av, har hatt den stående lenge i hyllen. Tusen takk for påminnelsen!:)

    SvarSlett