onsdag 24. april 2013

Storm ute - og "Stormen" av Frode Granhus

Kom tilbake til Smøla i går, etter nesten 3 uker på "avveie". Her møtte vi knallgrønn plen og vår i lufta, men i natt kom stormen og regnbygene.
Da ble det innedag med avslutning av "Stormen", som jeg kjøpte på Bodø Lufthavn mandag. Den passer utrolig godt til naturkreftene utenfor vinduet. Kjenner at jeg er glad jeg har opplevd Reine i flott vær, for i boka er det ikke mye vakker natur og feriefølelse.

 


En liten omtale av boka kommer her:
Det hele starter med at det etter en voldsom storm blir funnet levninger av en ung gutt som bodde ute i havgapet mange år tidligere. Etterforsker Rino Carlsen kommer til stedet og begynner å lete i den lille bygdas fortid etter svar. På det lokale sykehjemmet ligger en sterkt forbrent mann, der alt tyder på at brannen var påsatt. Mannen kan ikke snakke etter ulykken, men vi skjønner at han har mange av svarene Rino letter etter. Her finnes også en djevel, i sykepleieuniform. Noen er ute etter hevn for noe som skjedde for lenge siden. Lensmannen på stedet, Berger Falch, sitter sjøl med innelåste minner fra en vanskelig barndom, og sakene flettes etter hvert sammen.
Stormen raser mens oppklaringen pågår, og vi kjenner naturkreftene rive og slite. Og samtidig river og sliter følelser i menneskene i bygda. Her er det gammelt hat, skyldfølelse og tanker om hevn som styrer.

Jeg liker måten Granhus skriver på. Jeg liker at han bruker sitt eget miljø i handlingen. Karakterene i boka er troverdige. En av de som sitter igjen hos meg er mobbofferet Sjur Simskar. Jeg har ikke lest de andre bøkene hans, men dette frister til mer. Vi har fått enda en ny flott krimforfatter!

Schibsted
Pocketutgave 2012
330 sider

 


3 kommentarer:

  1. Helt enig i at denne boka er bra. Jeg skrev vel også omtalen når det stormet ute...:)
    Malstrømmen er også veldig bra, ja faktisk like god.:)

    SvarSlett
  2. Har bare lest Malstrømmen, så nå kan jeg glede meg til denne :)

    SvarSlett