søndag 7. juli 2013

En smakebit på søndag. Sigrid Boo: Selv i tider som disse

En smakebit på søndag lansert av Mari. Her er det mange smakebiter å få, ta en titt innom her:




Dagens smakebit er faktisk fra en bok som er utgitt i 1932. "Selv i tider som disse". Forfatteren Sigrid Boo sto også bak boka "Vi som går kjøkkenveien" som ble filmatisert med Randi Brænne og Theodor Berge. En suksessfull komedie, som jeg så som tenåring på begynnelsen av sekstitallet. (Herregud - er jeg sååå gammel ?)

"Fortellinger om henne.no " skriver: "Sigrid Boo (1898–1953) var en av Norges mestselgende forfattere på første halvdel av 1900-tallet. Av kvinnelige forfattere var det bare Sigrid Undset som kunne måle seg med henne i opplagstall. Allikevel har de færreste hørt om Sigrid Boo i dag. Bøkene hennes regnes som underholdningslitteratur, og kommer ikke med på lister over litterære storverk.
Romanene hennes regnes med blant den norske flapperlitteraturen. Hvis man ser på hvordan jentene i flapperbøker oppfører seg, og hvilken kritikk de utsettes for, minner det faktisk mye om vår tids jentelitteratur eller «chicklit». Jenter som drikker for mye, bruker for mye penger på klær og sminke, roter seg borti menn de ikke har godt av – og egentlig drømmer de alle om å finne den rette og slå seg til ro med mann og barn.
Høyverdig eller ei – Boos bøker er morsomme og underholdende. Selv om forfatteren ikke huskes av mange lenger, er det nok mange som kjenner til filmen Vi som går kjøkkenveien, redigert av Norges store regissør Tancred Ibsen. Litt mer ukjent er det nok at det også finnes en Hollywood-utgave av filmen – med Walt Disney som en av regissørene. Riktignok har man her i kjent Hollywood- og Disneystil tatt seg noen friheter. Men endringer til tross, Sigrid Boo oppgis som forfatter, og det sier litt om hvor populær hun var i sin samtid."

Romanen "Selv i tider som disse"  fikk kjempekritikk da den ble utgitt. Bare hør:
" En strålende bok...morsom, tidsmessig, passelig respektløs og samtidig elskverdig." "Hun kan skildre en scene så vi hikster over den enkle, fulltonede og tidsmessige komikk"

Min datter har nettopp lest den og anbefalte den som lettlest komikk når en ellers har det travelt med seriøse skriverier. (Hun skriver faglitteratur). Det liker jeg.

13 kommentarer:

  1. Hehe, gøyal denne smakebiten:) Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  2. Låter som en intressant bok :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Det låter som en väldigt intressant bok :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Denne kunne jeg godt tenkt meg å lest, tusen takk for tips!

    SvarSlett
  5. denne var ny for meg, så takker så mye for et flott boktips :D

    SvarSlett
  6. Kan sammenlignes med chick- lit bøkene som skrives nå, må jo opp på listen da også hørtes det jo ut som en veldig interessant bok og da ble jeg nysgjerrig:) Kos deg videre på denne søndagen og takk for fin introduksjon av boka:)

    SvarSlett
  7. Vi som går kjøkkenveien husker jeg selvfølgelig, men jeg ante ingenting om forfatteren eller andre bøker, så nå utvidet du min kunnskap :-) Det hørtes morsomt ut med 60-talls chick-lit, så det kan det være jeg vil se på :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Artig å lese om gamle bøker. Ligger litt historie i dem selv om de er av den "lette " type, Takk for fin smakebit.

    SvarSlett
  9. Låter väldigt intressant! Tack för smakbiten!! :)

    SvarSlett
  10. Jeg er nok blant de færreste hørt om Sigrid Boo, men skal absolutt notere meg henne om jeg trenger lettlest komikk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvordan går det forresten med lesingen av Paradis? Jeg har kommet over halvveis, og liker boken godt - ser ut til at den kommer til å havne blant favorittene.

      Slett
  11. Takk for tips. Forfattaren er ukjent for meg, men høyrest god ut !

    Nyt søndagen !
    Anne-Mari

    SvarSlett
  12. Litt gøy å lese "gamle" bøker av og til. Denne høres kjekk ut! Nå har jeg mottatt så mange leseeksemplarer så nå klemmer jeg nok til med nyheter fremover.

    SvarSlett