tirsdag 29. oktober 2013

Boken på vent. Andre Brink: En lenke av stemmer

Se bilde

Denne boka har jeg kjøpt på loppemarked tidlig i sommer, og så ble den bare liggende der. Men den SKAL lesse, da Brink skriver utrolig bra bøker. Og så leser jeg så ofte jeg kan bøker skrevet av forfattere fra ulike deler av verden, og Brink er sørafrikaner, og skriver bøker med handling fra flere land i Afrika.
Et lite innblikk i hva boka handler om:
Sør Afrika 1825. "En gruppe negerslaver stilles for retten  anklaget for mordet på sin herre, boeren Nicolaas van der Merwe. Ryktet om at slaveriet skal forbys i Kappkoloniene har versert en tid. Men da ingenting skjer, ansporer slaven Galant sine kamerater til å grope til våpen. Gjennom en serie beretninger lagt i munnen på dem som er innblandet - på begge sider - får vi litt etter litt i "en lenke av stemmer" rullet opp bakgrunnen for det som har skjedd."
Boka kom ut på norsk i 1983.

Les om flere som har bøker på vent, hos Beathe,Se her:

9 kommentarer:

  1. Denne er så flott! Jeg leste den på gymnaset, så det må jo være 25 år siden, omtrentlig, men det er en historie som ikke går i glemmeboka. Jeg husker jeg hadde valgt denne boka for min presentasjon av bok som alle måtte gjøre i norsktimen, og jeg syntes historien var så sterk at jeg hadde problemer med å ikke gråte mens jeg snakket om den. Veldig flaut syntes jeg dengang, nå synes jeg det er helt naturlig, for hvem kan forbli uberørt av denne historien? Takk for påminnelsen, og ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  2. Har ikke lest noe av Brink men denne ble jeg jo nysgjerrig på, så det skal bli spennende å høre hva du syntes om den når du har fått lest den.

    SvarSlett
  3. Hei søte du!
    Først må jeg takke deg for at du legger igjen spor på bloggen min. Det gjør meg glad, for jeg elsker kommentarer og dine er jo så herlige! Jeg har hatt helt stopp på å besøke andre blogger en periode, jeg måtte rett og slett prioritere tiden min. Men nå har jeg endelig hodet over vann og kan endelig dra på besøk hos herlige bloggerinaer som deg *smiler*

    Ønsker deg en fortsatt nydelig uke!
    Her er det litt mer hvilepuls enn på lenge og jammen skal jeg nyyyyte det!
    Stoor klem

    SvarSlett
  4. Jeg liker å lese bøker som har levd en tid. Det er noe eget med dem. Jeg har ikke lest denne.

    SvarSlett
  5. Denne boken har foreldrene mine hatt i bokhyllen sin i hele min oppvekst, tror faktisk den står der enda, selv om de har flyttet noen ganger. Skal sjekke det ut neste gang jeg vanner blomster (de er bortreist), og da skal jeg plukke den med meg hjem.
    Takk for supert tips!

    SvarSlett
  6. Kom ut samme året jeg ble født, interessant!:) Andre Brink er en ukjent forfatter for meg, men denne boken hørtes både rørende å interessant ut, så den måtte jeg bare ha på listen min. Tusen takk for flott tips!:) Burde egentlig lese flere eldre bøker...blir mest nye bøker man kaster seg over. Egentlig litt dumt når det finnes så masse annet bra også:) Kos deg med boken!

    SvarSlett
  7. Ukjent bok for meg. Jeg har og tenkt å bli flinkere til å ta for meg forfattere fra ulike deler av verden. Har begynt å lage meg en liste

    SvarSlett
  8. Andre Brink har jeg faktisk aldri lest noe av, enda så lyst jeg har hatt til det! Kanskje han skal bli mitt sør-afrikanske bidrag i min litterære verdensomseiling!

    SvarSlett
  9. Høres interessant ut - jeg har flere bøker av han liggende, har ofte hørt han positivt omtalt, og så har jeg enda ikke lest noe som helst av han. Trenger en påminnelse om å prioritere han snart.

    SvarSlett